Page 275 - Defterim - Felsefe 10
P. 275
3. ÜNİTE
7. Gormley’in heykellerinde mimetik unsurları aramak 11. Dünyada savaşların, çatışmaların, anlaşmazlıkların
ve eserlerini standartlaşmış bir güzellik algısı çer- tamamen ortadan kalktığı hiçbir dönem olmamıştır.
çevesinde değerlendirmek mümkün değildir. Uzun Kimse de bir gül bahçesine doğmamıştır nitekim.
yıllardır eserlerine insan figürleri damgasını vu- Sanatçı da öyle… Buna karşın ancak sanat çekip
rur ancak bu figürler antik kent kalıntılarında gör- çıkarabilir insanı bu karanlıktan. Şiirle, resimle, ti-
meye alışık olduğunuz türden heykellere benzemez. yatroyla… Sanat insanın nefes alması, kendine gel-
Gormley’in eserlerinde güzellik anlama gizlenmiştir. mesi ve hakikatle baş edebilme gücü kazanması için
Eserlerin soyut ve kavramsal içeriği insanı gerçekle vardır. İnsanın içinde açmayı bekleyen tomurcuklar
hayal dünyası arasında bırakırken hakikate dair ya- sanattan sızacak gün ışığına muhtaçtır.
ratıcı bir yoruma davet eder. Bu parçada sanatın işlevine dair savunulan düşün-
Bu parçaya göre Gormley’in eserlerindeki güzelliğe ce aşağıdakilerden hangisidir?
dair aşağıdakilerden hangisi söylenebilir? A) Yaşam içinde karşılaşılan güçlüklere katlanabilme
A) Mimetik tarza ait unsurlar barındırdığı gücü kazandırması
B) Eserin taşıdığı anlam ve yoruma dayandığı B) İnsanı somut gerçekliklerden uzaklaştırarak çatış-
C) Hayal gücüne bağlı olarak ortaya çıktığı malardan koruması
D) Diğer heykellerle mukayese edilemeyeceği C) İdeal bir dünyanın ancak sanat eserlerinde bir
E) İnsanın doğal güzelliğini yansıttığı karşılığının bulunması
D) Savaşları, çatışma ya da anlaşmazlıkları ancak
sanatın sona erdirebileceği
8. Günümüzde sanat ve zanaat ayrımı netlik kazanmış-
tır. Sanat pratik bir fayda amacı taşımayan estetik E) İnsanları hayatta karşılaşabilecekleri acı gerçek-
değerinin ötesinde belirli bir işlevi yerine getirme lere hazırlaması
zorunluluğu bulunmayan eserlerden oluşur. Zanaatta
ise belirli bir gereksinimi karşılama işlevi ön plan-
dadır.
Parçaya göre aşağıdakilerden hangisi güzel sanat-
lar içinde sınıflanamaz?
A) Opera B) Pandomim
C) Minyatür D) Kabartma
E) Çömlek 7. Bölüm: S anat Felsefesi
9. Adorno’ya göre sanatın özerkliği kültür endüstrisi 12. İtalyan sanatçı Maurizio Cattelan’ın, 2019 yılında
sergilediği ve adı “komedi” olan eseri duvara bant-
tarafından bilinçli bir biçimde ortadan kaldırılmak- lanmış bir muzdan oluşmaktaydı. Bu eser 120 bin
tadır. Bir sanat eseri kâr elde etme amacıyla ortaya dolara alıcı buldu. Eserle ilgili çarpıcı başka bir
çıkıyor ve içeriğini bu dolayımda etkide bulunan fak- detay da performans sanatçısı David Datuna’nın sa-
törler belirliyorsa saf bir sanattan bahsetme olanağı natını icra ettiğini söyleyerek duvarda bantlı muzu
da kalmıyor demektir. Bu ürünler aracılığıyla kültür, alıp yemesi ve bu sırada çektiği görüntüleri sosyal
endüstriyel ürünler gibi şekil verilmek istenen bir me- medya hesabından yayınlaması oldu. Paylaşılan gö-
taya dönüşür. rüntüler sonrasında Cattelan’ın eserinin sanat eseri
Bu parçada “sanatın özerkliği” ifadesi ile anlatıl- olarak kabul edilemeyecek olduğunu savunanlar ço-
mak istenen aşağıdakilerden hangisidir? ğunluktaydı. Ancak sanatçının diğer eserleri ve eleş-
A) Sanatın belirli çevrelerin etkisi altında kaldığı tirel tavrı hakkında bilgi sahibi olanlar bu eserinin
B) Sanatçının kâr elde etme amacıyla hareket ettiği güzelliğini yatan fikri anlayanların fark edebileceği
görüşündeydi.
C) Kültürün sanat yapıtının etkisi altında kaldığı Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine ula-
D) Sanatın çıkar ilişkilerinden bağımsız olması ge- şılabilir?
rektiği A) Bir eserin güzelliğini belirleyen çoğunluğun gö-
E) Sanatçının kişisel alanını korumasının zorunluluğu rüşüdür.
B) Sanat eseri belirli bir ciddiyet çerçevesinde icra
10. I. Güzel edilmelidir.
II. Yüce C) Eseri doğru değerlendirebilmek için bilgi birikimi
III. İyi yeterli değildir.
IV. Çirkin D) Güzellik eserin biçiminde değil alımlayıcının zih-
Yukarıdaki kavramlardan hangileri sanat felsefesi- nindedir.
nin kavramlarından değildir? E) Datuna’nın amacı performans sanatını kitlelere
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III tanıtmaktır.
D) II ve III E) III ve IV
273