Page 270 - Defterim - Felsefe 10
P. 270
1. Etkinlik: Aşağıdaki metni okuyunuz ve “estetik”, “sanat”, “duygu” ve “duyarlılık”
konusunda metinden çıkarılabilecek sonuçları listeleyiniz.
Schiller’e (Şilo) göre insana estetik bakışın kazandırılmasının yolu eğitimdir. Bu insanın
tam ve yetkin bir insan olabilmesi için gereklidir. Böyle bir eğitimden yoksun kalan bir
insan, hiçbir zaman yetkin bir insan olamaz. Schiller, böyle eğitilen insanların oluşturacağı
bir toplumun ve devletin de estetik bir toplum ve devlet olacağını belirtmiştir. Bu estetik
toplum ve devlette erdemin ve özgürlüğün tam olarak gerçekleşmesi ise kaçınılmazdır. Bu
devlet aynı zamanda insanın insanla olan ilişkilerini onarmış bir devlet olacağı için hümanist
bir devlettir. İnsancıl bakış açısı duyarlılığa ve saflığa doğru, iyilik ve güzelliğe doğru gidişin
gerçekleştirilmesidir. Bu anlamda estetik olanı, güzelliği hem iyiye doğru gidişin, hem de
insanı insana yaklaştıran hümanist bir yaklaşımın öncüsü olarak düşünmektedir.
Güzellik, insanı insana yaklaştırmada aklı ikinci plana itecek derecede güçlüdür. Hür
sanatların hayran edici “sanat için sanat” etkisine dikkat çeken Schiller, kendi amaçlarını
kendi içlerinde taşımaları nedeniyle hür sanatların özgürlüğe en açık alanlar olmasının
önemine değinir. Çünkü bu alanda insan özgürce güzellikle uğraşır, bundan haz alır ve
çocuksu olanın doğal ve duyusal doğasını keşfeder. Schiller, doğal olanın naif ve duygulu
doğasını hem tabiatta hem de bununla eşleşen çocukta bulur. Çocuğun doğallığı aramasını,
duygulu bir ruh ile eş değer tutar. Aynı zamanda Eski Yunan sanatı ve kültürüne olan
hayranlığını bildirirken o dönemde kültürde yükselişin asla doğayla ilişkileri bozmadığını
belirtir. Çünkü duyarlılığı kaybetmemek, insanlığı kaybetmemekle eş değer görülür.
Şule Gece Çelikkan, İnsanın İnsan İçin Kutsallığı Sanatta Hümanizm Etkisi ve Friedrich Schiller’in
Sanat Anlayışı (Kısaltılmıştır.)
Sonuçlar
◊
◊
◊
◊
◊
◊
◊
◊
◊
◊
◊
268