Page 270 - Defterim - Felsefe 10
P. 270

1.  Etkinlik: Aşağıdaki metni okuyunuz ve “estetik”, “sanat”, “duygu” ve “duyarlılık”
                          konusunda metinden çıkarılabilecek sonuçları listeleyiniz.
                          Schiller’e  (Şilo)  göre  insana  estetik  bakışın  kazandırılmasının  yolu  eğitimdir.  Bu  insanın
                          tam ve yetkin bir insan olabilmesi için gereklidir. Böyle bir eğitimden yoksun kalan bir
                          insan, hiçbir zaman yetkin bir insan olamaz. Schiller, böyle eğitilen insanların oluşturacağı
                          bir toplumun ve devletin de estetik bir toplum ve devlet olacağını belirtmiştir. Bu estetik
                          toplum ve devlette erdemin ve özgürlüğün tam olarak gerçekleşmesi ise kaçınılmazdır. Bu
                          devlet aynı zamanda insanın insanla olan ilişkilerini onarmış bir devlet olacağı için hümanist
                          bir devlettir. İnsancıl bakış açısı duyarlılığa ve saflığa doğru, iyilik ve güzelliğe doğru gidişin
                          gerçekleştirilmesidir. Bu anlamda estetik olanı, güzelliği hem iyiye doğru gidişin, hem de
                          insanı insana yaklaştıran hümanist bir yaklaşımın öncüsü olarak düşünmektedir.
                          Güzellik,  insanı  insana  yaklaştırmada  aklı  ikinci  plana  itecek  derecede  güçlüdür.  Hür
                          sanatların hayran edici “sanat için sanat” etkisine dikkat çeken Schiller, kendi amaçlarını
                          kendi  içlerinde  taşımaları  nedeniyle  hür  sanatların  özgürlüğe  en  açık  alanlar  olmasının
                          önemine  değinir.  Çünkü  bu  alanda  insan  özgürce  güzellikle  uğraşır,  bundan  haz  alır  ve
                          çocuksu olanın doğal ve duyusal doğasını keşfeder. Schiller, doğal olanın naif ve duygulu
                          doğasını hem tabiatta hem de bununla eşleşen çocukta bulur. Çocuğun doğallığı aramasını,
                          duygulu bir ruh ile eş değer tutar. Aynı zamanda Eski Yunan sanatı ve kültürüne olan
                          hayranlığını bildirirken o dönemde kültürde yükselişin asla doğayla ilişkileri bozmadığını
                          belirtir. Çünkü duyarlılığı kaybetmemek, insanlığı kaybetmemekle eş değer görülür.
                            Şule Gece Çelikkan, İnsanın İnsan İçin Kutsallığı Sanatta Hümanizm Etkisi ve Friedrich Schiller’in
                                                                                          Sanat Anlayışı (Kısaltılmıştır.)
                                                                   Sonuçlar
                          ◊



                          ◊



                          ◊


                          ◊


                          ◊



                          ◊



                          ◊


                          ◊


                          ◊



                          ◊



                          ◊




    268
   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275