Page 279 - Defterim - Felsefe 10
P. 279

3. ÜNİTE

          7. Sanat yapıtları hakkında “güzel’’ veya “çirkin” gibi   9. 2007 yılında bir kemancı Washington şehrinin met-
            yargılarda bulunuruz. Kimi filozoflara göre bu yargı-    rosunda bir konser verdi. Daha ziyade bir mahalle
            lar, bilimdeki ‘Belli koşullarda su yüz derecede kay-    delikanlısını andıran müzisyen bir çöp kutusunun he-
            nar.” türündeki yargılardan gerek biçim bakımından       men yanında, duvara dayanmış bir hâlde, 45 dakika
            gerek içerik bakımından farklıdır Bilimdeki yargılar,    boyunca ünlü bestecilerin klasikleşmiş eserlerini çal-
            genelgeçer, nesnel ve koşullu yargılardır. Ana estetik   dı. Bu esnada bin yüz kişi hiç durmaksızın yanından
            yargılar, örneğin bir şiirden, bir resimden haz duy-     koşar adım geçti. Yedi kişi bir andan biraz daha uzun
            duğumuzda dile getirdiğimiz yargı, hep bizim ruhsal      bir  süre  durdu.  Kimse  alkışlamadı.  Durup  bakmak
            durumumuzu, haz duyup duymadığımızı belirten öz-         isteyen çocuklar oldu ama anneleri tarafından sürük-
            nel yargılardır. Çünkü birisinin “güzel” bulduğu bir     lenerek götürüldüler. Onun, dünyanın en çok aranan
            resmi veya müzik parçasını, bir başkası güzel bulma-     ve  beğenilen  virtüözlerinden  Joshua  Bell  olduğunu
            yabilir yani beğenmeyebilir.                             kimse bilmiyordu.
            Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşı-        Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşı-
            labilir?                                                 labilir?
            A) Bilimdeki yargılar ile estetikteki yargılar birbirine   A) Güzellik objenin bir özelliği değil süjenin zihnin-
               benzerdir.                                               dedir.
            B) Sanat yapıtı öznel yaşantıların nesnelleştirilmiş     B)  Doğadan  esinlenmemiş  bir  eserin  güzelliğinden
            C) Sanat yapıtındaki güzel, doğadaki güzelden daha          söz edilemez.
               etkileyicidir.                                        C) Bir objenin sanat eserine dönüşmesi o objenin es-
            D) Felsefenin görevi, estetik yargıyı ve beğeniyi öz-       tetik özelliğinden kaynaklanır.
               nellikten kurtarmaktır.                               D) Sanat için önemli olan sanatçının gösterdiği este-
            E) Estetik yargıların kişiden kişiye değişmesi beğeni       tik tavırdır.
               farklılığındandır.                                    E) Obje estetik değerini süjeye dikte eder.
                                                                7. Bölüm:  S anat Felsefesi  10. Platon’a göre bütün nesneler kendi öncesiz-sonrasız
                                                (2015-YGS)                                               (2017-YGS)









                                                                      arketiplerinin,  yani  idealarının  taklitleri,  kopyala-
                                                                      rıdır. Taklitler ve kopyalar dünyası ontolojik olarak
                                                                      gerçek dünya değildir. Bu nedenle bilgi bu tek tek
                                                                      şeylerin  bilgisi  değil  gerçek  şeyler  olan  ideaların
                                                                      bilgisi olmalıdır. Bu da ancak ideaların kendilerinin
                                                                      akılla kavranması ile olanaklıdır. Sanat da bir tak-
                                                                      littir ve şeylerin imgesel taklitlerini yaratır. Bu da
                                                                      gerçeklikten ontolojik olarak iki basamak uzaklaş-
                                                                      mak ve epistemolojik olarak değersiz kabul edilmek
                                                                      anlamına gelmektedir.
          8. Platon’a göre bir sanat eserinin güzelliği, ideasından   Bu parçada Platon’un sanatı eleştirmesinin nedeni
            aldığı  pay  ile  doğru  orantılıdır.  Yani  onlar  aslında   aşağıdakilerden hangisidir?
            gerçek güzelliğin kopyalarıdır.                          A) Bu dünyaya has imgesel bir dışa vurum etkinliği
            Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşı-           olması
            labilir?                                                 B) Taklidin taklidini yaparak bizi hakikatten uzaklaş-
            A) Gerçek güzel, sanat eseridir.                                   tırması
            B) Güzelin varlığı sanatçıya bağlıdır.                   C) Görünüşler dünyasının ötesindeki ideal gerçekliği
            C) Güzel, herkes tarafından beğenilendir.                   hatalı taklit etmesi
            D) Güzel, toplum için faydalı olandır.                   D) Taklit etme biçiminin bilgi yetisine değil, sadece
            E) Sanat eserinden bağımsız bir güzel ideası vardır.        hazlara hitap etmesi
                                                                     E) Bilginin ötesinde ideal ve mükemmel bir şey yarat-
                                                (2016-YGS)
                                                                        mayı amaçlıyor olması
                                                                                                         (2017-YGS)






                                                                                                                        277
   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284