Page 312 - Defterim - Felsefe 10
P. 312
KARMA TESTLER
6. Nietzsche’ye göre sürü insanının değerlendirmesi 9. Söz ve müziği Neşet Ertaş’a ait olan “Ahirim Sen-
genel-geçer bir ahlaka dayanırken, üst insan tama- sin” türküsü “Cahildim dünyanın rengine kandım.”
men kendi gözleriyle dünyaya bakar ve değerlen- dizesiyle başlar. Tek başına bu dize bile sarsılmanıza
dirmelerini de öznel perspektifine dayanarak yapar. neden olurken sizi hayata ve kendinize dair sorgula-
Üst insan ahlak kurallarının kimse için genel-geçer, malarla baş başa bırakır. Sadece devam eden sözle-
değişmez olarak kabul edilmemesi gerektiğinin bilin- riyle değil bestesi ve Ertaş’ın yorumu ile de ayrılık
cindedir. Sürü insanı, üst insanın kendisinden açık acısını içinizde hissettirir. Başka nasıl bir güç beş
bir biçimde üstün olduğunu, güçlü olduğunu bilir ve dakika otuz iki saniyede bu etkileri yaratabilir ki?
bunun yanı sıra kendisinde bu mertebeye ulaşacak Sanatın ne olduğunu soruyorsanız bu türkü onun en
potansiyelin bulunmadığının da farkındadır. Tam da açık anlatımı olacaktır.
bu nedenle farklı olana tahammülü yoktur. Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisi çıkarı-
Bu parçaya uygun olan düşünce aşağıdakilerden lamaz?
hangisidir? A) Sanat yaşama dair bilgilerin taşıyıcısıdır.
A) Sürü insanı, genel-geçer ahlakın karşısında durur. B) Türküler sanatı tanımlayan başlıca yapıtlardır.
B) Üst insan evrensel ahlak yasalarını eleştirir. C) Sanat insanın duygularına seslenen bir etkinliktir.
C) Sürü insanı toplum içindeki üst insana sahip çıkar. D) Sanatı anlamak için sanat eseri ile bağ kurmak
D) Üst insan kendi potansiyellerini ortaya çıkarabil- gereklidir.
me gücünden yoksundur. E) Sanat kişinin kendisini ve hayatını sorgulatan bir
E) Sürü insanı sunulanlarla yetinmeyen insandır. etki yaratır.
7. Din felsefesi, dini inançları sorgularken insanları
daha inançlı ya da inançsız yapmaya çalışmaz. Bir
dini yayma kaygısı da taşımaz. Bütün dinlere eşit me-
safededir.
Parçada, din felsefesinin hangi niteliği vurgulan-
mıştır? 1 0 . SINIF FELSEFE DEFTERİM
A) Kuşatıcılık
B) Nesnellik 10. “Felsefe nedir?” sorusu içinde birçok soruyu da ba-
rındıran öncü ve temel olan bir sorudur. Belli bir
C) Öznellik sisteme sahip olsun ya da olmasın her filozofun gö-
D) Rasyonellik rüş ve anlayışında bu soru vardır ve bu durum soru-
E) Sistemlilik ların cevaplarının yönünü de etkilemektedir. Felse-
fenin başından beri temel sorularla ve “başlangıç”
sorunuyla uğraşması ve bunu hâlâ sürdürüyor ol-
ması felsefi sorunun tek bir kesin yanıta bağlana-
maması karakteriyle ilgilidir. Bu durum felsefenin
düzenli olarak sürdürülmesine engel olmadığı gibi
8. Devlet hukuk kurallarına göre yönetilmeli ve top- sorulara farklı hatta karşıt cevaplar vermesi, bilgi
lumsal yaşamda adalet sağlanmalıdır. Vatandaşlar ve düşünceyi ilerletici ve derinleştirici özelliğe sa-
kanunlar önünde eşit haklara sahip olmalı, kimseye hip olmasındandır.
dini, dili, ırkı vb. özelliklerinden dolayı bir imtiyaz Bu parçada felsefe ile ilgili aşağıdakilerden hangi-
tanınmamalıdır. Devlet, sosyal devlet olma yönü ile sine değinilmemiştir?
geliri olmayan, yardıma muhtaç vatandaşlarının ya- A) İnsanların bakış açısı birbirinden farklıdır.
şamlarını sürdürmeleri için gerekli koşulları, eğitim
ve sağlık imkânlarını sağlamakla yükümlüdür. B) Felsefe bilgiye derinlemesine yönelir.
Yukarıda anlatılan devlet düzeni aşağıdakilerden C) Felsefe de sorular bilgiye ulaşmada yönlendiri-
hangisidir? cidir.
A) Demokrasi B) Kapitalizm D) Felsefi cevaplar mutlak bilgi değildir.
C) Liberalizm D) Anarşizm E) Felsefe belli bir düşünceye bağlı kalmamızı sağ-
lar.
E) Sosyalizm
310