Page 317 - Defterim - Felsefe 10
P. 317
TEST 5 KARMA TESTLER
1. Bu düşünme biçimi fikirleri oluşturan tüm parçaları 4. Aşağıdaki ifadelerden hangisi bilginin doğruluğu-
tanımlamayı içerir. Genellikle düzenli, adım adım na ilişkin ortaya konulan doğruluk ölçütlerinden
ilerleyen bir düşünme biçimidir. Bu şekilde düşünen uygunluk, tutarlılık, yarar ve tümel uzlaşım ölçüt-
kişi problem alanına metodik ve yapılandırılmış bir lerinden herhangi biriyle eşleşmez?
şekilde yaklaşır. A) Pratik amaçlara hizmet etmesi
Açıklama aşağıdakilerden hangi düşünme biçimi- B) Kanıta ihtiyaç duymayacak denli açık olması
ne aittir? C) Temellendirilmiş olması
A) Analitik B) Eleştirel D) Herkes için doğru niteliğini taşıması
C) Somut D) Soyut E) Önermeler arasında çelişki olmaması
E) Yaratıcı
2. “Dünya kendi ekseni etrafında döner.” yargısı için 5. Bir bilim insanı incelemelerini tarafsız bir ba-
aşağıdakilerden hangisi söylenemez? kış açısıyla yapmalıdır: Her türlü önyargılardan,
A) Bu yargı için bir nesneye yani Dünya’ya ihtiyaç inançlardan, arzu ve çıkarlardan arınmış olarak ol-
vardır. ması gerekeni değil olanı araştırmalıdır. Araştırma
B) Dünya zihinden bağımsız olarak var olduğu için sonucu elde edilen bulgular araştırmacının inanç
gerçekliktir. ve değer yargılarına ters düşse bile tarafsız davran-
maktan vazgeçmemesi, geçerli ve güvenli bilgilere
C) Özne olmadan gerçeklikten bahsetmek mümkün ulaşmayı sağlayan en önemli etkendir. Bu anlayışı
değildir. bir bilim insanı şöyle belirtmiştir: “Ben laboratuva-
D) Dünyanın kendi ekseni etrafında dönmesi bilgi- 1 0 . SINIF FELSEFE DEFTERİM ra girerken yalnız pardösümü değil, inançlarımı da
nin nesnesine uygun olduğu için doğruluktur. dışarıda bırakırım.”
E) Geçeklik olmadan doğruluktan bahsetmek müm- Bu parçada bilimin hangi özelliğinden bahsedil-
kün değildir. mektedir?
A) Sistemli olma
B) Tutarlılık
C) Nesnellik
D) Eleştirel olma
E) Kesinlik
3. Marx, Feuerbach ve Hegel’den etkilenerek yeni
bir kuram geliştirmiştir. Marx, Hegel’in diyalekti-
ğinin baş aşağı durduğunu, kendisinin ise ayakla-
rı üzerine oturttuğunu söyler. Hegel’in sisteminde
varlık ide ile başlar, ide maddeyi ve doğayı yaratır.
Marx’ta ise madde ile başlar, düşünce maddenin
ürünüdür. Bir başka anlatımla maddi olan düşünsel
olanı meydana getirir.
Bu parçaya göre Marx varlık konusunda aşağıda-
ki görüşlerden hangisini savunmaktadır? 6. Aşağıdakilerden hangisi ahlak felsefesinin kav-
ramlarından biri değildir?
A) Diyalektik materyalizm A) Doğru B) Erdem
B) İdealizm C) İyi D) Kötü
C) Diyalektik idealizm E) Vicdan
D) Düalizm
E) Fenomenolojizm
315