Page 315 - DEFTERİM TARİH 10
P. 315
• İstanbul’un iskânı sürecinde Anadolu’nun çeşitli yerlerinden (Karadeniz sahilleri
ile Karaman, Aksaray, Eğirdir, Bursa, İzmir, Manisa, Tire, Samsun, Çarşamba,
Kastamonu ve Sivas) getirilen Müslüman Türk aileleri ile İstanbul kısa sürede
kimlik değiştirmiş ve bir Müslüman Türk şehri hâline gelmiştir.
Osmanlı Şehirlerinde Yaşam
Şehirler; Osmanlı tebaasının yaşamını Mahalleler; Osmanlı Devleti’nde birbiri-
sürdürdüğü evlerin bulunduğu, ibadetle- ni tanıyan, birbirinin davranışlarından
Bilgi Havuzu
rin yapıldığı ve ticari faaliyetlerin sür- sorumlu ve sosyal dayanışma içindeki
Surname, Osmanlı
dürüldüğü köy ve kasabalara göre daha kişilerin yaşadığı etnik ve dinî farklılığa
Dönemi’nde pa-
kalabalık yerleşim yerleridir. göre biçimlenenen yerlerdir.
dişah çocuklarının
doğum ve sünnet
törenleri ile pa-
dişah kızlarının
düğün törenlerini
• Osmanlı şehirlerinde gündelik hayat mahallelerde şekillenmiştir. Geleneksel
anlatan eserlerdir.
Osmanlı kültürünün yaşatıldığı mahallelerde toplumu kaynaştıran faaliyetler;
cami, mescit, kahvehane, bozahane gibi mekânlarda İslam’ın koyduğu toplum
düzeni ve ahlak kurallarına göre gerçekleştirilmiştir.
- Osmanlı Devleti’nde hükümdar kızlarının evliliği; şehzadelerin doğumu, sün-
neti, tahta çıkışı; padişahların sefere çıkması, kılıç kuşanması, yabancı elçileri
karşılaması gibi sebeplerle törenler yapılmıştır.
Bilgi Havuzu
Osmanlı Devleti’nde III. Murad’ın, oğlu Mehmet
için düzenlediği sünnet şenliği tüm zamanların
en görkemli şenliği olarak bilinmekte ve bü-
yük önem taşımaktadır. 52 gün, 52 gece süren
şenliğe dünyanın her yerinden hükümdarlar
Sultanahmet’teki çağrılmış, törene gelemeyenler elçilerini gön-
At Meydanı, İstan- dermiştir.
bul’da şenliklerin
mekânı olarak bi-
linir. Ayasofya Camii
Osmanlı’da sünnet düğünü (Minyatür)
- Sarayda düzenlenen törenlere toplumun farklı kesimleri de dâhil edilerek
toplumsal kaynaşmanın önü açılmıştır.
314