Page 314 - DEFTERİM TARİH 10
P. 314
FETHEDİLEN YERLERDE İSLAM KÜLTÜRÜNÜN ETKİSİ
• Osmanlı Devleti, kuruluşundan itibaren fethettiği bölgelerde iskân ve istimâlet Bilgi Havuzu
politikası izleyerek bölgede hâkimiyetini kalıcı kılmış; sosyal ve iktisadi hayatı can- İslâm ülkelerinde
landırmıştır. yaşayan gayrimüs-
• XV. yüzyılda Osmanlı toplumu içinde Müslümanlardan başka, İslam hukuku esas- lim tebaaya zimmi
larına göre “zimmi” statüsünde yer alan Ortodokslar, Ermeniler ve Yahudilerden denmiştir.
oluşan üç millet de yer almıştır.
• Osmanlı idaresi, yayıldığı geniş coğrafyada gayrimüslimler için hukuki bir statü
belirlemiş ve bütün halkın din, vicdan, mal ve namus hürriyetini korumaya özen
göstermiştir.
• Gayrimüslimler yasalara uydukları ve vergilerini ödedikleri sürece kendi kültürle-
rini yaşatma imkânı bulmuştur.
• Osmanlı Devleti’nde gayrimüslimlerin mülk edinme ve miras hakları vardır.
• Gayrimüslimlere kamu düzenini ilgilendiren konularda İslam hukuku kuralları;
aile, miras ve bir kısım ticaret hukuku konularında ise kendi inançlarına uygun
özel hukuk kuralları uygulanmıştır.
• Fethedilen topraklardaki Rum köylülerin bir kısmı zaman içinde kendi istekleriyle
Bilgi Havuzu
İslamiyet’i kabul etmiş ve Türkçe öğrenmiştir.
Osmanlı Devle ti,
• Osmanlı Devleti, fethedilen şehirlerde bazı Bizans kiliselerini camiye dönüştürmüş;
şehre subaşı ata-
Türk İslam kültürünü yerleştirmiş; camiler, medreseler, saraylar, tekkeler, çarşılar
yarak şehrin gü-
ve hamamlar inşa etmiştir.
venliğini sağlamayı;
kadı atayarak ida-
ri, hukuki ve dinî
Ayasofya Camii açıdan oluşabilecek
sorunları çözmeyi
Fatih Sultan Mehmet Han, fetih sembolü amaçlamıştır.
olarak sancağını Ayasofya’nın ortasındaki
mihrabın bulunduğu yere dikmiş; kubbeye
doğru bir ok fırlatmış ve ilk ezanı kendisi
okuyarak İstanbul’un Fethi’ni tescillemiştir.
Ardından şükür secdesi yaparak iki rekât
namaz kılmış ve bu davranışıyla Ayasof- Ayasofya Camii-İstanbul
ya’yı camiye çevirdiğini göstermiştir.
Şenlendirme; şehirlerin imarı,
abat edilmesi, nüfuslandırılma-
sı, huzur ve güvenliğinin sağlan-
ması, iaşesinin temini gibi şehir-
cilik ve şehirleşme faaliyetlerinin
tümüdür.
Osmanlıda şehirleşme
313