Page 25 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 25
4. Etkinlik: Uygulama aşamalarını takip ederek etkinliği gerçekleştiriniz.
a Bir grup öğrenci, Türk dilinin farklı dönemleri ile ilgili çalışma yapmaktadır. Öğrencilerin çalışma
konuları hakkında aşağıda verilen bilgi fişini inceleyiniz.
Bilge, XIII. yüzyıl şairlerinden Yunus Emre’nin şiirlerini incelemektedir.
Mehmet, Tatar şair Abdullah Tukay’ın şiirleri ile ilgili bir çalışma yapmaktadır.
Birkan, Türk dilinin Orta Türkçe Dönemi’nden önceki yazılı örnekleri üzerine
araştırma yapmaktadır.
Selçuk’un çalışması Türk dilinin ilk yazılı örnekleri üzerinedir.
Başak, XVIII. yüzyıl şairlerinden Şeyh Galib’in divanı üzerine çalışmaktadır.
Hatice, Cumhuriyet Dönemi şairlerinin eserlerini incelemektedir.
Gözde, klasik Çağatay edebiyatının önemli şairi Ali Şîr Nevâî’nin divanlarını
incelemektedir.
Umut, Dîvânü Lugâti’t-Türk ile ilgili bir inceleme yapmaktadır.
b Öğrencilerin çalışmalarının Türk dilinin tarihî dönemlerinden hangisi ya da hangilerini
kapsadığını aşağıdaki noktalı yerlere yazınız.
Bilge Mehmet Birkan Gözde
...................................... ...................................... ...................................... ......................................
...................................... ...................................... ...................................... ......................................
Selçuk Başak Umut Hatice
...................................... ...................................... ...................................... ......................................
...................................... ...................................... ...................................... ......................................
c Aşağıda Türk dilinin farklı dönemlerine ait parçalar verilmiştir. Bu parçaların Türk dilinin hangi
dönemine ait olduğunu belirleyerek altındaki boşluğa yazınız.
Zülfi gibi ayağın koymaz öpem nigârum Ben oraya koymuştum, almışlar,
Yohdur anun yanında bir kılca i’tibârum Arasına sıkışık saatlerin.
Çıkarır bakardım kimseler yokken;
İnsâf hoşdur ey ‘ışk ancak meni zebûn it Beni bana gösterecek aynamdı, almışlar.
Hâ böyle mihnet ile geçsün mi rûzgârum
.............................................................. ........................................................
İlim ilim bilmekdür ilim kendin bilmekdür negü tir eşitgil biliglig kişi
Sen kendüni bilmezsen yâ niçe okumakdur ajunda sınayu yetilmiş yaşı
Okumakdan ma’nî ne kişi Hakk’ı bilmekdür biligsizke törde orun bolsa kör
Çün okudun bilmezsin hâ bir kurı emekdür bu tör ilke sandı ilig buldı tör
............................................................... ..........................................................
23