Page 317 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 317
6. ÜNİTE: TİYATRO
6. Bahçe Oyunu adlı orta oyununda Kavuklu Hamdi 8. Oyunda Pişekâr ile Kavuklu karşılaşıp birbirine hâl
Efendi, Doktor Kiryako’ya kendisini tanıtırken hatır sorduktan sonra Kavuklu başından geçtiği
“Eyüplü Kavuklu Hamdi Efendi derler bana!” der. varsayılan bir olayı anlatmaya başlar.
Bunun üzerine doktor “Kabuklu Hamdi Efendi”
Pişekâr: A birader, sözü sen âdeta saçma bir hâle
anlayarak kabukları iyi etmek üzere reçete
koyuyorsun. Birbirimizi görmeyeli sen nelerle
yazmaya kalkar.
meşgul oldun? Nerelere gittin? Elbette birçok
değişiklikler geçirdin. Maceranı soruyorum, sen
Orta oyunuyla ilgili aşağıdaki özelliklerden hangisi
başka şeylere sapıyorsun, vaka da geri kalıyor. Evet,
parçada sözü edilen durumla ilgilidir?
seni dinliyorum. Anlat.
A) İmparatorluğun uzak bölgelerinden gelen, farklı Kavuklu: Canım, İsmail, nesini anlatayım? İnsan
milletlere mensup tiplerin dil özellikleri küçük yaşadığı müddetçe elbette az çok meşakkat, eziyet
düşürücü bir alaya dönüşmez. çeker. İşte ben de öyle oldum. Hele hiç unutmam,
geçen kış, biliyorsun, dehşetli bir soğuk olup da her
B) Her oyunun ortalama bir çerçevesi olur ve
taraflar müthiş buz kesilmişti.
oynayanın maharetine bağlı olarak çeşitlenir.
Pişekâr: Hah, işte o günlerin biriydi. Çarşıya inmek
C) Dekorun yok denecek kadar az olması, kolaylıkla
mecburiyeti oldu. Ayaklarıma keçe terliklerimi,
bir yerden bir yere taşınabilmesi için gereklidir.
üzerine de mestlerimi geçirerek evden çıktım.
D) Her şeyin ancak hayal edilebildiği palanga
İçerik özellikleri dikkate alındığında bu parça, orta
üzerinde zaman kavramı da yoktur.
oyununun hangi bölümünden alınmış olabilir?
E) Karşılıklı konuşan iki oyuncu; anlamazlıktan
gelme, anlamadan anlamış gibi görünme, ters A) Muhavere
anlama gibi söz oyunlarına başvurur.
B) Ön Deyiş
C) Fasıl
D) Bitiş
7. Meddahın oyun sırasında kullandığı simgeleri
ya da aksesuarları mevcuttur. ----; meddahın DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR E) Giriş
dinlenmek için terini sildiği, kadın rolüne girecekse
başına örttüğü, yemek yiyecekse önüne taktığı
bir araçtır. Dinlenme sırasında yüzünü silen
meddah; dinleyiciler üzerinde oluşturduğu etkiyi
9. Pişekâr ve Hacivat’ın suniliğine karşılık, Kavuklu ve
ölçer, birkaç saniye daha uzayan merak ögesini
Karagöz’ün tabiiliği, muaşeret adabına vukufları
de sağlar. Bunun yanı sıra yere üç kez vurduğu,
yanında, diğerlerinin bilgisizliği, musiki ve edebiyattaki
hikâyeye başlamadan evvel yere attığı ----; oyunu
malumatlarına karşılık, berikilerin cehaleti bu iki tipin
başlatmak, seyirciyi suskunluğa çağırmak, kapıyı
ayrıldıkları en belirli hususlardır.
vurmak için ya da saz, süpürge, tüfek, at yerine
kullandığı bir aksesuardır. Yukarıda verilen cümleden hareketle aşağıdaki
yargıların hangisine ulaşılamaz?
Parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden
hangileri sırasıyla getirilmelidir?
A) Kavuklu ile Karagöz, oyunda doğal davranışlar
sergiler.
A) Pastal - göstermelik
B) Pişekâr ile Hacivat, güzel sanatlara meraklıdır.
B) Nareke - baston
C) Pişekâr ile Hacivat, Kavuklu ile Karagöz iki
C) Mendil - değnek
farklı tiptir.
D) Kavuk - şakşak
D) Kavuklu ile Karagöz, bilgisizlikleri yönüyle
E) Mendil - pastal birbirine benzer.
E) Kavuklu ile Karagöz, görgü kurallarını iyi
bilmektedir.
315