Page 314 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 314

TEST – 2                                              6. ÜNİTE: TİYATRO


          1.  I.  Geleneksel Türk tiyatrosu, modern Türk          3.  Efendim! Demem o demek değil! Ben bendenize,
                 tiyatrosu ile tanışılan Tanzimat Dönemi’nden         bu hakir duacınıza eli yüzü yunmuş, elfazı düzgün,
                 önce etkili olmuştur.                                sözü sohbeti tatlı bir fasihüllisan yâr-ı vefaşiar olsa,
                                                                      geliverse şu meydân-ı pür sefaya, Arabi bilse, Farisi
             II.  Geleneksel Türk tiyatrosunun modern                 bilse, biraz fenn-i şiir ü musikiye aşina olsa o söylese
                 tiyatrodan en önemli farkı, yazılı bir metne         bendeniz dinlesem, bendeniz söylesem o dinlese
                 dayanmaksızın doğaçlama oynanmasıdır.                oturan zevkpervan-ı kiram da sefayâb olsa! Diyelim
                                                                      bu gece işimiz Mevla’m rast getire! Yâr bana bir
             III. Modern tiyatroda sahne ve dekor önemliyken
                                                                      eğlence, aman bana bir eğlence! Yâr bana bir eğlence!
                 geleneksel Türk tiyatrosunda sahne ve dekor
                 kullanılmaz.
                                                                      Bu sözler geleneksel Türk tiyatrosu tiplerinden
             IV. Modern tiyatroda da geleneksel Türk                  hangisi tarafından söylenmiş olabilir?
                 tiyatrosunda da oyunun provası yapılır.
                                                                      A) Karagöz
             Modern tiyatro ile geleneksel Türk tiyatrosunun
                                                                      B) Hacivat
             karşılaştırıldığı bu bilgilerden hangileri yanlıştır?
                                                                      C) Kavuklu
             A) Yalnız II
                                                                      D) Pişekâr
             B) Yalnız III
                                                                      E) Zenne
             C) I ve III

             D) II ve IV
                                                                  4.  Orta oyununda halk hikâyelerinden alınmış konular
             E) III ve IV
                                                                      temaşa hâline geçerken daima büyük değişikliklere
                                                                      uğrar. Öyle ki özel isimler ve konulardaki çok tanıdık
                                                                      bazı özellikler olmasa oyunlarla halk hikâyeleri
                                                                      arasında ilgi kurmak güçleşebilir. Orijinal şekilleri ağır
                                                                      bir trajedi havasında olan bu hikâyeler; meydana
          2.  Aşağıdakilerden hangisinde ayraç içinde verilen   DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR   geçirilirken bütün ciddi ve acıklı yönlerinden
             kavramla bilgi uyuşmamaktadır?                           arındırılır, komedi hâline getirilir. Kasten bırakılmış
                                                                      bazı acıklı sahneler bile büsbütün gülünç görünür.
             A) Karagöz oyununun mukaddime bölümü içinde
                 yer alan ve Hacivat tarafından okunan gazeldir.      Aşağıda verilen orta oyunlarından hangisi parçadaki
                 (perde gazeli)                                       duruma örnek gösterilebilir?
             B) Karagöz oyununun kurucusu ve Karagözcülerin           A) Kanlı Nigâr
                 piri sayılan kişi, Karagöz’ü bir “hayal perdesi”
                 olarak kurmuş ve ondan sonra gelen icracılar da      B) Mahalle Baskını
                 bu tasavvuru devam ettirmiştir.
                                                                      C) Bağdat’tan Mektup
                 (Şeyh Küşterî)
                                                                      D) Tahir ile Zühre
             C) Boş perdede müziğin başlamasıyla birlikte
                 bir saksıda limon ağacı, yaşam ağacı, gemi,          E) Bahçe Oyunu
                 çalgıcılar ve benzeri tasvirlerden biri perdeye
                 yansıtılır.
                 (göstermelik)
                                                                  5.  I.  Tuzsuz Deli Bekir
             D) Deriden veya mukavvadan kesilmiş insan
                                                                      II.  Çelebi
                 biçimlerini beyaz bir perde üzerine yansıtma
                 yoluyla oynanır ve kol oyunu, meydan oyunu,          III. Acem
                 taklit oyunu, zuhuri gibi isimlerle anılır.
                 (gölge oyunu)                                        IV. Kavuklu arkası
             E) Genellikle manda, sığır ve deve derisinden            V. Zenne
                 yapılan parçalar; iplerle birbirlerine bağlanarak
                                                                      Yukarıdakilerden hangileri hem orta oyununda hem
                 boyanır ve çubukları takılır.
                                                                      de gölge oyununda karşılaşılan tiplerden biri değildir?
                 (tasvir)
                                                                      A) Yalnız III  B) Yalnız IV    C) Yalnız V

                                                                              D) I ve II     E) III ve IV

   312
   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319