Page 313 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 313

6. ÜNİTE: TİYATRO

          6.  Gösterir çeşm-i siyah ile Hacı Evhad’a şekil        8.  Karagöz ve Kavuklu katıksız, arı bir halk dili ile
                                                                      konuşurken Hacivat ve Pişekâr tumturaklı, bazen
             Verir dikkatle bakana hoş edadır perdemiz
                                                                      manzum, mukaffa, Arapça veya Farsçadan alıntı
             Eylemiş bu hayme-i dünyaya Şeyh Küşterî                  sözler içeren bir Türkçe ile konuşur.
             Hem zalil hem halil-i ibret nümadır perdemiz
                                                                      Parçadan hareketle aşağıdaki repliklerden hangisi
                                                                      Pişekâr’a ait olabilir?
             Bu dizelerde sözü edilen geleneksel Türk tiyatrosu
             çeşidi ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
                                                                      A) Evet, ben de öyle zannediyorum İsmail, tamam
                                                                         çukur değil, biraz çökkün…
             A) Hayalbaz, hem görüntüleri hareket ettirir hem
                 de her kişinin özelliğine göre sesini değiştirerek   B) Peki, ama çevre ne olacak, niye serdik bunu yere?
                 her birini ayrı ayrı konuşturur.
                                                                      C) Güya ben senin söylediklerini anladım da sen
             B) Sanatçı, hem perdeyi hazırlayan hem                      kaldın, öyle mi?
                 görüntüleri oyundaki sıraya göre dizen hem
                 tef çalıp şarkı söyleyen tek kişilik önemli bir rol   D) Bilmem, ne demek olduğunu sen bilirsin… Tam
                                                                DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR
                 üstlenir ve yardım kabul etmez.                         çukur mu, az çukur mu?
             C) Perde gazellerinde perdenin bir öğrenme yeri          E) Efendim, tamüşşuur değil galiba ondan olacak…
                 olduğu, felsefi ve tasavvufi anlamı, kurucusunun
                 Şeyh Küşterî olduğu belirtilmektedir.
                                                                  9.  Seyirci önünde çeşitli hikâyelerin dramatizasyonunu
             D) Her oyun; mukaddime, muhavere, fasıl ve bitiş
                                                                      yapan ----, bir anlatıcı olmaktan çıkmış; daha çok
                 adı verilen dört bölümden oluşur.
                                                                      bir oyuncu durumuna gelmiştir. Öyle bir oyuncudur
             E) Kişiler; giyim, kuşam, tavır, davranış,               ki bir hikâyeyi her anlatışta farklılıklar ortaya koyar.
                 sözler sayesinde daha belirgin hâle gelir ve         Seyircinin göstereceği tepkiye göre o anda doğaçlamaya
                 kullandıkları dil; belli bir bölgenin, belirli bir   gider. Halk kahvehanelerinden saraylara dek her
                 uğraşın zorunluluğu sebebiyle farklılaşır.           aşamadaki kişileri ilgilendiren bu sanatçılar Türk
                                                                      tiyatro tarihi açısından çok önemlidir. Murad Efendi,
                                                                      bu sanatçıların monodram oynadığını söyledikten
                                                                      sonra “İstanbul’da Batı anlamında bir tiyatro olduğunu
                                                                      görünce gerçekten şaşırdım.” diye yazar.
          7.  (I) Orta oyunu seyirciyle çevrili, üstü açık bir alanda
             oynanırdı. (II) Genellikle daire ya da elips biçiminde
                                                                      Parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi
             olan bu alana “yenidünya” adı verilirdi. (III) Alanın
                                                                      getirilmelidir?
             hemen dışında giysilerin bulunduğu bir “dükkân”,
             bu oda ile alan arasında da giriş çıkış için kullanılan
                                                                      A) Kavuklu
             bir aralık bulunurdu. (IV) Alanda çalgıcılar için bir
             köşe ve dekor yerine kullanılan iki kafes paravana       B) hayalbaz
             bulunurdu. (V) Bu kafes paravanalardan daha
                                                                      C) meddah
             küçük ve çift kanatlı olana “sandık odası”, daha
             büyük ve iki, üç hatta bazen dört kanatlı olanına        D) Pişekâr
             “palanga” denirdi. (VI) Seyircileri oyun alanından
             bir parmaklık ayırırdı.                                  E) yardak

             Bu parçada numaralandırılmış cümlelerin
             hangilerinde bir bilgi yanlışı vardır?
                                                                  10. Hacivat: Aaaah ah! Yuvamızın huzuru kaçtı.

             A) Yalnız I                                              Karagöz: Kara kızın kuzusu mu kaçtı?
             B) Yalnız IV                                             Bu diyalogdaki güldürü unsuru aşağıdakilerden
                                                                      hangisine dayanmaktadır?
             C) II ve VI

             D) II, III ve V                                          A) Doğaçlamaya
             E) II, III ve VI                                         B) Şive taklidine
                                                                      C) Karşıtlığa

                                                                      D) Yanlış anlamaya
                                                                      E) Kaba davranışa


                                                                                                                        311
   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318