Page 315 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 315

6. ÜNİTE: TİYATRO

          6.  Geleneksel Türk tiyatrosunun önemli şahsiyetlerinden   8.  Seyircinin ortasında oynanan, tuluata dayanan,
             biri olan Münir Özkul, 1982 yılında yayınlanan           müzik, dans, taklit gibi unsurlardan da yararlanan
             bir programda şöyle anlatmaktadır: “Bu; İsmail           bir geleneksel halk tiyatrosu örneğidir. Canlı
             Ağabey’in bana verdiği, eskilerin el vermek tabiriyle    oyuncularla oynandığı için Karagöz’den temelde bir
             tabir ettikleri, bir sanatın devamı demek. Bu 600        farklılığı bulunmasına karşılık bu iki tür arasında
             yıllık bir kültürün, temaşa sanatının, tuluatın          oyun dağarcığı, güldürme yöntemleri, kişiler ve yapı
             sembolü olmuş, kutsal bir emanettir ve ben bu            bakımından önemli benzerlikler bulunmaktadır.
             kutsal emaneti devam ettireceğim, elimden geldiği        Kaynaklarına ilişkin çeşitli görüşler vardır. Adından
             kadar tuluat tiyatrosunda çalışacağım, gençler           yola çıkılarak en yaygın anlamıyla seyircinin
             yetiştireceğim ve ben de en yetenekli bulduğuma          ortasında oynanan bir oyun olarak bilinir.
             bunu devredeceğim. ---- için bir çeşit yetki ve
             kültür köprüsü diyebiliriz.”                             Parçada sözü edilen geleneksel halk tiyatrosu türü
                                                                      aşağıdakilerden hangisidir?
             Parçada boş bırakılan yere getirilmesi gereken
             geleneksel Türk tiyatrosu aksesuarı aşağıdakilerden      A) Meddah
             hangisidir?
                                                                      B) Gölge oyunu
             A) Şakşak                                                C) Orta oyunu
             B) Palanga                                               D) Köy seyirlik oyunları
             C) Nareke                                                E) Tuluat

             D) Kavuk
             E) Değnek


                                                                  9.  Karagöz’deki tipler; İstanbul’da yaşayan, çeşitli
                                                                      dine, kültüre, milliyete ve yöreye mensup
                                                                      kesimlerin birer numunesidir. Karagöz dışa dönük,
          7.  Edeyim meclise bir kıssa beyân                    DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR   iç tepkilerini hemen açığa vuran, olduğundan
                                                                      başka gözükmeye çalışmayan bir halk adamıdır.
             Kıssadan hisse ala ârif olan
                                                                      Hacivat’ın ise herkesin huyuna göre konuşmayı,
                                                                      yüze gülmeyi bilen, içten pazarlıklı, ara bulucu,
             Parçada sözü edilen geleneksel Türk tiyatrosu çeşidi
                                                                      kavgaları yatıştıran, ağırbaşlı, işine gelince dilini
             ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
                                                                      tutmayı bilen, esnek bir kişiliği vardır. Acem,
                                                                      perdenin en önemli kişilerindendir. Kibar bir aile
             A) Bir anlatı türü olmakla ötekilerden ayrılırsa da
                                                                      çocuğudur; genç, nazik, züppe, çıtkırıldımdır;
                 anlatı bölümünün aralarına söyleşmeli, taklitli, ses
                                                                      İstanbul ağzı kullanan bir mirasyedidir. Beberuhi’ye
                 değiştirerek kişileştirmeli kesimler yerleştirildiği
                                                                      gelince boyunun kısalığından, cüceliğinden ötürü
                 için kolaylıkla dramatik türden sayılır.
                                                                      işi gürültüye, bağırtıya, yaygaraya getirir.
             B) Yalnız güldürü türünü değil Seyyit Battal             Anadolu dışından gelip İstanbul’da yerleşmiş
                 Gazi’den, Hazreti Hamza’dan, Hazreti Ali’den         kişiler de vardır ki bunların başında İran’dan ya
                 gelen konuları, İslam kaynaklarını, İran             da Azerbaycan’dan gelen eli açık, gönlü yüce,
                 kaynaklarından efsaneleri, Türk hikâye, masal        mübalağacı ve şiire düşkün Çelebi bulunur.
                 ve efsane dağarcığından konuları da işler.
                                                                      Bu parçada sözü edilen tiplerden hangileri yer
             C) Üslubu hep güldürücü olmayıp seyircide merak,         değiştirirse bilgi yanlışlığı giderilmiş olur?
                 acıma, korku, yiğitlik gibi duyguları da uyandırır.

             D) Hikâyelere şiirler, tekerlemeler, kalıplaşmış         A) Beberuhi - Acem
                 sözlerle başlanıp bitişte özür dilenir, oyundan
                                                                      B) Çelebi - Beberuhi
                 çıkan öğrenek belirtilir.
                                                                      C) Acem - Çelebi
             E) Ön deyiş, söyleşme (arzbar, tekerleme), fasıl ve
                 bitiş olmak üzere dört bölümden oluşur; bitişte      D) Karagöz - Hacivat
                 gelecek hikâyenin adı ve nerede anlatılacağı
                                                                      E) Hacivat - Acem
                 belirtilir.







                                                                                                                        313
   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320