Page 337 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 337
7. ÜNİTE: ANI / HABER METNİ / GEZİ YAZISI
7 ve 8. soruları aşağıdaki metne göre cevaplayınız. 10. Sıcak bir bela, ama hiç değilse kuru sıcak bir bela.
Yanıyorsunuz ama pişmiyorsunuz çünkü pişmek için
su gerek. Osmanlı iki kez gelmiş, topları yerleştirmiş,
Atatürk Koleji, kentin doğusundaki yoksul
tepede beklemiş. İlk gelişi 1538, ikincisi ise 1872’de.
mahallelerden birinde yer alıyor. Okulun kapısından
Bu tarihten I. Dünya Savaşı’nın sonuna kadar Osmanlı
içeriye girdiğimde karşılaştığım manzara çok eğlenceli…
Yemen’de kalmış. Ama Yemen yine Yemenlilerin
İlkokul çağında bir sürü çocuk bahçede öğretmenlerinin
olmuş. Çevreye baktım baktım, anlamadım bir türlü.
söylediği şarkılarla dans ediyor... Bazı öğrencilerse
Osmanlı’nın ne işi var buralarda? Niye gelmiş? Ne
bahçenin bir köşesindeki Atatürk büstüne tırmanıyor.
varmış ki? De ki bütün buraları aldın, ne olacak? Ne
Okulun müdiresi beni büyük bir sıcaklıkla karşılıyor.
maden var ne de başka bir şey. Ayrıca bu adamlar,
Odasının duvarında Atatürk’ün portresi asılı… 700
yani Yemenliler de şu dünyada yerleşecek başka
kişilik okulda Atatürk’ün dünya görüşü de ders olarak
yer bulamadılar da o zamanlar çok daha boş olan
okutuluyor. Okul müdiresi, Atatürk’ün dünyanın önde
dünyada neden bu topraklara yerleştiler? Bunu
gelen siyaset adamlarından biri olduğunu söylüyor…
bugüne kadar anlamış değilim. Ama Osmanlı buraya
Bu yüzden Atatürk’ün isminin verildiği bir okulda
yardıma gelmiş. Din kardeşliği değil mi, Osmanlı da
öğretmenlik yapmanın kendisi için önemli olduğunu
DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR
halifeliğin kendisi değil mi? Yemenli yardım istemiş,
anlatıyor. Ardından da Atatürk hakkında bütün
Osmanlı ne yapsın, yallah Yemen. Yemen, Yemen,
bildiklerini bir çırpıda sıralıyor. Türkiye’yi çok merak
Yemen... işte kaya, işte çöl, işte yakıcı güneş. Yirmi
ediyor… İstanbul ve Ankara’yla ilgili bir sürü soru
bin kişi yola çıkmış, ancak yarısı Yemen’e varabilmiş.
soruyor. Santiago’nun kenar mahallelerinden birindeki
Gelmiş, işte şu karşıki sıcak, siyah, san dağlarda
Atatürk Koleji’nin bahçe kapısından çıkarken, bir gün
kalelerde barınmış. Böylelikle şarkılarla, türkülere
mutlaka Türkiye’ye gideceğini söylemeden edemiyor.
konu olmuş:
7. Bu parça için aşağıdakilerden hangisi söylenemez? “Bura Yemen’dir
Gülü çemendir
A) Benzetme ve kişileştirmelere yer verilmiştir.
Giden gelmiyor
B) Öyküleyici anlatım kullanılmıştır.
Acep nedendir...”
C) Gezilen yerdeki ayrıntıya dikkat çekilmiştir.
Bu parçaya dayanarak aşağıdakilerden hangisi
D) Kişi ve mekân unsurlarına yer verilmiştir. söylenemez?
E) Dolaylı ve mecazlı anlatım kullanılmıştır.
A) Yinelemelere geniş yer verildiği.
8. Bu parçanın ana düşüncesi aşağıdakilerden hangisidir? B) Hikâye etme ve betimlemelere yer verildiği
C) Yemen’deki Türk varlığından söz edildiği
A) Ülkemiz, özellikle Ankara ve İstanbul gibi
şehirlerimiz ilgi çekmektedir. D) Yemen tarihi üzerinde Türklerin etkisinden söz
edildiği
B) Atatürk, dış ülkelerde tanınmakta onun
görüşleri ders olarak okutulmaktadır. E) Yemen’in türküler, şarkılar üzerindeki
etkilerinden bahsedildiği
C) Yabancı ülkelerde Atatürk adını taşıyan okullara
rastlanmaktadır.
D) Atatürk’ü tanıyıp anlayanlar ülkemizi de 11. Politika, ekonomi, kültür ve daha başka konularda
görmek, tanımak istemektedir. haber ve bilgi vermek için yorumlu veya yorumsuz,
her gün veya belirli zaman aralıklarıyla çıkarılan
E) Santiago’da Atatürk’ü tanıtmak için ilkokul
yayına ---- denir.
çağında eğitim verilmektedir.
Bu tanımda boş bırakılan yere aşağıdakilerden
9. Aşağıdaki eserlerinden hangisi türü yönüyle hangisi getirilmelidir?
diğerlerinden farklıdır?
A) Dergi
A) Bâbürnâme
B) Broşür
B) Saray ve Ötesi
C) Gazete
C) Tabsıra
D) Bülten
D) Anamın Kitabı
E) Ajans
E) Anadolu Notları
335