Page 110 - Defterim TDE 9
P. 110
TEST – 5 2. ÜNİTE: HİKÂYE
1. “Akşamüstleri Tünel’den Taksim’e doğru sol 3. Muhtar yemin etti:
kaldırımdan yürürseniz gözünüze dalgın, siyah — Hoca inat etme vallahi vermez.
gözlüklü, yüzü kederli ama müthiş kederli — Ben alırım.
-yüzündeki keder besbellidir, elle tutulacak gibi, — Nafile başına bela alacaksın!
yüzde donup kalmıştır- pantolonu ütüsüz, ağarmış Kapının yanında duran Kezban hiç lafa karışmıyor,
saçları kabarmış bir adam çarpar. Bu adamın, bu yalnız dinliyordu. O da babasının Eseoğlu’ndan
Beyoğlu kalabalığı içinde bir hâli vardır ki (daha alacağı olduğunu yeni işitmişti. Bu herifi üç sene
doğrusu her hâli) size bu koskocaman şehirde yalnız, önce bir gün pazarda görmüştü. Sarı, esmer, çirkin
yapayalnız olduğunu söyler. Bu neden böyledir? suratı, çarpık burnu, dişlek ağzı, gözünün önüne
Orasını kimse de bilmez. Bazı adam vardır, insan geldi.
yüzünde sırf hınç, kin okur. Bazısında gurur,
Bu parçada hangisine yer verilmemiştir?
bazısında neşe, bazısında bayağılık, aşağılık… Bu
adamın üstünden başından da yalnızlık akar. Bir A) Geriye dönüş
de bu adama, Kadıköy İskelesi’nin kanepelerinden
birine oturmuş, heybeli köylüleri, çıplak ayaklı B) İç konuşma
DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR
serseri çocukları, hanımefendileri seyrederken
C) Diyalog
rastlarsınız.
Bu adam hikâyeci Sait Faik’tir.”
D) Kişi tanıtımı
Bir gün, aklımda kaldığına göre bir pırıl pırıl, cam
gibi parlayan sonbahar sabahıydı, ona Kadıköy E) Olay anlatımı
iskelesinin kanepelerinde rastladım.
“Ne var ne yok Sait?” dedim. “Hikâye yazıyor
musun?”
“Yok,” dedi, “Yaşıyorum.”
4. İnsanoğlunun hikâyeye bu kadar ilgi duyması ve onu
Bu parçadan Sait Faik ve hikâyeciliğiyle ilgili
sevmesinin sebebini bu noktada çözümleyebiliriz.
aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
Temelde yatan faktör “merak”tır. “Ne olmuş?”,
A) Bazen gururlu bazen neşeli olduğuna “Nasıl olmuş, neden olmuş?” “Sonra ne olmuş?
sorularında barizleşen insanın merak duygusu; onu
B) Dış görünüşüyle ilgili özensiz davrandığına hikâyeye götürür. Merak duygusu, çoğu zaman
onun “hoşça vakit geçirme” arzusuna hizmet
C) Çevresindeki insanları gözlemlediğine
etmiş ve etmektedir. Tahkiyeli ifadede asıl mesele
D) Aşırı kederli bir yüz ifadesi olduğuna ilgi, merak ve tesir uyandırabilmektir. Bunların
sağlanabilmesi için bir ana vaka ve onun parçaları
E) Konularını gerçek yaşamdan aldığına olan olaylar düzenlenir.
Parçadan aşağıdaki yargılardan hangisi çıkarılamaz?
A) Hikâye, değerini hep koruyan bir edebî türdür.
2. Aşağıdakilerden hangisi sunum sırasında B) Bir şeyi anlamak için duyulan istek hikâyenin
yapılmaması gereken davranışlardan biridir? belkemiğidir.
A) Vurgu ve tonlamaya dikkat edilmeli. C) Hikâye, insanların eğlenmek için kullandığı
değerli bir vasıtadır.
B) Görseller sunuda konuya uygun kullanılmalı.
D) Hikâyenin iskeletini olay ve olaylar dizini
C) Sunum sırasında sakin davranılmalı.
oluşturur.
D) Sunudaki metin hızlıca okunmalı.
E) İnsan hayatını sınırlı derecede etkilemesi
hikâyenin eksikliğidir.
E) Sunudaki yazılar herkes tarafından okunabilmeli.
108