Page 108 - Defterim TDE 9
P. 108

TEST – 4                                                2. ÜNİTE: HİKÂYE


         1.  Kurgusal metinlerde anlatıcının konumu sürekli       3.  Malta taşı döşeli avlunun sonunda başlayan bahçeye
             değişmekle birlikte anlatım bir anlamda Platon’un       geçerdim. Akşamın alaca karanlığında yeni sulanmış
             sınırlarını çizdiği diegesis ve mimesis etrafında       bahçeden yedi sekiz baş soğan, iki marul kökler,
             şekillenir. Yazar bir duyguyu, bir düşünceyi            dönüşte Hatice nineye on kuruş uzatırdım.
             hikâye edebilmek için ya göstererek (mimesis) ya        — Az bu kadar, derdi. Üşendin mi köklemeye?
             anlatarak (diegesis) ya da bunların karışımı bir        — Yeter, diyecek olurdum.
                                                                     Elinin tersiyle geri çevirirdi beni:
             yaklaşımla metni oluşturur. Kestirme bir yaklaşımla
                                                                     — Siz kalabalıksınız. Verdiğin para çok. Git bu
             birinde “aktarma” diğerinde ise “canlandırma
                                                                     kadar daha kökle.
             (sahneleme)” söz konusudur. Öykücünün bakış
                                                                     Az sonra ben kapıdan çıkarken:
             açısı, bir anlamda öykünün nasıl şekilleneceğini
                                                                     — Selam söyle annene, diye seslenirdi. Her
             de belirleyecektir. Kuşkusuz aynı tema farklı bakış     seferinde para göndermesin. Bu kadar senelik
             açılarıyla apayrı yönlere savrulabilir çünkü her        komşuyuz.
             bakış açısının kendine göre bir mantığı, anlam ve
             çağrışım alanı vardır. Bu nedenle öykücü, okurda en     Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi
             vurucu ve kalıcı etkiyi oluşturabilmek için o temanın   söylenemez?
             gerektirdiği bakış açısını yakalamak durumundadır.
                                                                     A) Betimlemeye yer verilmiştir.
             Parçadan hareketle metinde anlatıcı ve bakış
                                                                     B) Diyalogdan yararlanılmıştır.
             açısının işlevine dair aşağıda verilen yargılardan
             hangisine ulaşılabilir?                                 C) Gözlemci bakış açısı kullanılmıştır.
             A) Bakış açısının değişimi metnin anlamını
                                                                     D) Anlatıcı kurgusal bir kişiliktir.
                değiştirmez.
                                                                     E) Olay öyküsünden alınmıştır.
             B) Anlatıcıyı Platon konumlandırmış ve
                sınırlandırmıştır.
             C) Hikâyenin akışı anlatıcının seçtiği, takındığı
                tavırdan bağımsızdır.
                                                                  4.  Altı ay içinde Muhsin Çelebi büyük çiftliğini,
             D) Hikâyenin yazarı için anlatımda sahneleme       DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR   mandırasını, evini, dükkânlarını, bahçesini,
                yaklaşımı en etkili bakış açısıdır.                  bostanını rehine koydu. Tüccarlardan para
                                                                     topladı. Atlarını, hademelerini hazırladı. Bunların
             E) En kapsayıcı bakış açısı aktarma ve
                                                                     hepsi hakikaten benzeri görülmedik derecede
                canlandırmanın karışımı ile oluşmuştur.
                                                                     muhteşemdi. Dönüşte yedi bin liraya iade etmek
                                                                     şartıyla Toroğlu’ndan meşhur Pembe İncili Kaftanı
                                                                     da aldı. Genç karısıyla iki çocuğunu akrabasının
                                                                     birinin evine bıraktı. Altı aylık nafakalarını ellerine
                                                                     verdi. Sonra padişahın namesini koynuna koyarak
         2.  Hikâye türüyle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi     yola düzüldü. Konak konak ilerledikçe bu yeni
             yanlıştır?                                              elçinin gösterişi, kalabalığı hele incili kaftanın
             A) Türk edebiyatında Batılı anlamdaki ilk hikâye        şöhreti bütün Anadolu’dan geçerek Şah İsmail’in
                kitabı Küçük Şeyler isimli eserdir.                  diyarına taşıyordu.
             B) Serim, düğüm ve çözüm olay hikâyesinin planını       Bu parçada aşağıdakilerden hangisine yer
                oluşturur.                                           verilmiştir?
                                                                     A) Özetleme
             C) Millî Edebiyat Dönemi, hikâye açısından durgun
                bir dönemdir.                                        B) Kişi tanıtımı

             D) Dede Korkut Hikâyeleri, Türk anlatı                  C) Olay anlatımı
                geleneğindeki tahkiyeli eserlere örnektir.
                                                                     D) İç çözümleme
             E) Hikâyede çatışma, olay örgüsünün gelişmesine
                katkıda bulunur.                                     E) Diyalog











   106
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113