Page 104 - Defterim TDE 9
P. 104
TEST – 2 2. ÜNİTE: HİKÂYE
1. • Özetleme 3. Ben o zamanlar on altı yaşındaydım, lise birde.
İnce uzun bir oğlan. Saçlarım kirpi gibi dik
• Kişi tanıtımı
duruyor; ne yana, ne geriye taranmıyor, beni deli
ediyordu. Babam “İnatsın inat... İnatçı adamın saçı
• Olay anlatımı
yatmaz. Dedene çekmişsin besbelli. Keşke annene
• Diyalog benzeseydin.” diyordu.
Keşke ...
Aşağıdaki parçalardan hangisi verilenlerden birine Annemin lepiska gibi yumuşacık, sarı saçları vardı.
örnek gösterilemez? En çok o mavi gözlerini özlüyorum. “Benim oğlum
A) Sandık emini Ali Efendi adında biri şehrin okuyacak, yüksek bir memur olacak.” der, sonra
“Satıdüzü” denilen kıyıcak bir yerinde, genişçe da göz ucuyla babama bakardı. Sanki anlaşmışlar
bir bahçe eline geçirmiş, özenip içine dört beş gibi babam da ona bakar, dudaklarında muzip bir
göz ev yaptırmıştı. Daha yapı borçlarını verip gülümseme:
rahat etmeden öldü. “Hıh ... Biz okuduk, bir şey olduk sanki!” diye omuz
silkerdi.
B) Ertesi gece Habeş hasta bakıcı Huriye, komşunun
çocuğuna aktardan kurma bir otomobil almış; Parçada hikâyenin yapı unsurlarından hangisi
evde kurup koşturacak yer olmadığından belirgin değildir?
hastaneye getirmişti. Hastalardan, hademelerden
A) Anlatıcı B) Kişi C) Mekân
birkaçı oyuncağın başına toplandı, çocuğu
oynatmak bahanesiyle kendileri oynamaya
D) Olay E) Zaman
başladı.
C) Hangi yarın? Gökyüzü tatlı maviliğini bulmuştu
bile. Gün, katılmaya mecbur olduğumuz gün,
başlıyordu. Karım haklı. Bunun üzerinde durmak
lazım. Oğlum yatağına daha yeni giriyordu. 4. Yeni tuttuğu hizmetçi kadına dedi ki:
Ona, bu yaptığının ümitsiz bir isyan olduğunu “Dilin Anadolu’ya benzemiyor. Rumelili misin sen?”
anlatmalıydım. Yataktan birdenbire fırladım. “Erfiçe köylerindendim. Alnımın yazısı imiş,
buralara düştüm.”
D) — Adın ne bakalım senin? DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR Anlıyor ki vaktiyle sarışın imiş, mavi gözlü imiş.
Mırıldandım: Şimdi saçlar küçük aktar dükkânı bebeklerinin ne
— Saim kıla ne de ota benzeyen, dokunsanız hışırdayacağını
— Kaçıncı sınıftasın? sandığınız cansız, kuru, soluk rengini, şeklini almış.
— İkinci sınıftayım. Gözleri eski şekerlenmiş şuruplar kadar donuk,
— Ooo! Maşallah neredeyse okulu kolaylamışsın. fersiz, katı, suyu çekilmiş... Dibe çökmüş bir gam
tortusu... Bu kadar kuru, kabuğa benzeyen göze hiç
E) İri karnı, yassı vücuduyla, sonra kavun kafası,
rastlamamıştı.
mini mini kirpiksiz gözleriyle Hidayet Bey,
kurşun kalemleri üzerindeki hayvan resmine,
Bu parçada aşağıdakilerden hangi ikisi
timsaha benziyordu.
görülmektedir?
A) Kişi tanıtımı - diyalog
2. Sunuda görsel ve işitsel ögelerin kullanımının önemli B) Bilinç akışı - özetleme
bir yeri vardır.
C) Olay anlatımı - iç konuşma
Bu ögelerle ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
D) Diyalog - özetleme
A) Anlatılan konuyu destekleyici olmalıdır.
E) Geriye dönüş - bilinç akışı
B) Konuyu örnekleyici bir yönü olmalıdır.
C) Konuyu somutlaştırarak öğrenmeyi
kolaylaştırmalıdır.
D) Görsel ve işitsel ögeler içeriğe uygun olmalıdır.
E) Sununun her sayfasında görsel ögelere yer
verilmelidir.
102