Page 103 - Defterim TDE 9
P. 103
2. ÜNİTE: HİKÂYE
5. Aşağıdakilerden hangisi farklı bir bakış açısıyla 7. Tanzimat ile Türk edebiyatına merhaba diyen
yazılmıştır? Batılı hikâye, Servetifünun Dönemi’nde teknik
yönden güçlenmiş, Millî Edebiyat Dönemi’nde Ömer
A) Uğradığımız ikinci köyün pınarlı kahvesinde bizi
Seyfettin’in olay merkezli hikâyeleriyle yaygınlaşmış
telaşlı bir kalabalık durdurdu. Arkada boş kalan
ve sevilmiştir. Bu tarz hikâyeler, asıl gelişimini
tek yere, ortaya, iki eliyle gırtlağını tutan bir
Cumhuriyet Dönemi’nde göstermiştir. Memduh
genç adam bindirdiler.
Şevket ve Sait Faik, Batılı hikâyeyi bambaşka
B) Yürüyordum. Yürüdükçe de açılıyordum. bir noktaya taşımıştır. Aksiyonun yerini zaman
Evden kızgın çıkmıştım. Belki de tıraş bıçağına akışındaki bir “an” almıştır. Bu değişim daha sonra
sinirlenmiştim. Olur, olur! Mutlak tıraş bıçağına hız kesmeden devam etmiş ve hikâye yeni bir renk,
sinirlenmiş olacağım. yeni bir tat kazanarak modern çizgilerle geleneksel
kalıplarını ve anlatım biçimlerini yıkarak yenilikçi
C) Yanında alçak sesle konuşanların sözlerine bir tarz hâline dönüşmüştür. Bu tarz modern
istemeye istemeye kulak kabarttı. Konya’dan iki hikâyelerde karakterlerin iç dünyası öne çıkarılmış
garip dervişin geldiğini, yatsı namazına kadar ve sessiz sonlarla hikâyenin sonu okuyucunun
DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR
Mesnevi okuyacaklarını duydu. hayal dünyasının derinliklerine bırakılmıştır.
Günümüzde zaman yoksulluğunun bir sonucu olarak
D) Evler, duvarlar kaskatıydı. Çinko oluklar, çatıları
minimal hacimdeki, yoğun ve simgesel anlatımın
kristal parıltılarla çevreliyordu. Ortalıkta bir
benimsendiği eserlerde hikâyenin başı ve sonu
köpek bile yoktu. Ipıssızdı her yan. Orada
okurun hesabına yazılmıştır.
çömeldim.
Bu parçaya göre Batı tarzı hikâye türü ile ilgili
E) Ne hoş manzara, gözüm ilişti. Dükkânın önünde
aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?
kaldım. Bir çilingir dükkânı. Ufak kilitler, eski
zaman kapı halkaları, rezeler, menteşeler, A) Batı tarzı hikâye, Türk edebiyatında dönüşerek
hayvan zincirleri. gelişen bir serüvene sahiptir.
B) Türk edebiyatında olay hikâyesi ilk defa Millî
Edebiyat Dönemi’nde ortaya çıkmıştır.
C) Kesit (durum) hikâyesi, Cumhuriyet Dönemi
6. Deli Murat, memleketin en azılı bir derebeyiydi! sanatçılarının ilgi duyduğu bir türdür.
Fakat yaşlandıkça aklı başına geldi. İyinin kötünün
farkına varmaya başladı. Artık en küçük bir fenalık D) Batı tarzı hikâyenin, olay ve durum hikâyesi ile
bile onun vicdanında sönmez bir azap cehennemi modern ve küçürek hikâye gibi türleri vardır.
tutuşturuyordu. Elli yaşına girmişti. Hacca gitmek
E) Kısa ve derin anlatımlı küçürek hikâyelerin başı
niyetindeydi. Lakin hangi yüzle?..
ve sonu okurun hayal gücüne bırakılmıştır.
Parçadaki çatışma aşağıdakilerden hangisinde doğru
verilmiştir?
A) İyilik - kötülük
B) Güzellik - çirkinlik 8. — Adın nedir?
— Durmuş.
C) Fedakârlık - bencillik — Ne iş görürsün?
— Kömür ocaklarında çalışırım.
D) Zenginlik - fakirlik
— Amele misin?
— Defter tutarım.
E) Çalışkanlık - tembellik
Bu parçada aşağıdakilerden hangisi kullanılmıştır?
A) Özetleme B) Kişi tanıtımı
C) Olay anlatımı D) Diyalog
E) Geriye dönüş
101