Page 103 - Defterim TDE 9
P. 103

2. ÜNİTE: HİKÂYE


          5.  Aşağıdakilerden hangisi farklı bir bakış açısıyla   7.  Tanzimat ile Türk edebiyatına merhaba diyen
             yazılmıştır?                                             Batılı hikâye, Servetifünun Dönemi’nde teknik
                                                                      yönden güçlenmiş, Millî Edebiyat Dönemi’nde Ömer
             A) Uğradığımız ikinci köyün pınarlı kahvesinde bizi
                                                                      Seyfettin’in olay merkezli hikâyeleriyle yaygınlaşmış
                telaşlı bir kalabalık durdurdu. Arkada boş kalan
                                                                      ve sevilmiştir. Bu tarz hikâyeler, asıl gelişimini
                tek yere, ortaya, iki eliyle gırtlağını tutan bir
                                                                      Cumhuriyet Dönemi’nde göstermiştir. Memduh
                genç adam bindirdiler.
                                                                      Şevket ve Sait Faik, Batılı hikâyeyi bambaşka
             B) Yürüyordum. Yürüdükçe de açılıyordum.                 bir noktaya taşımıştır. Aksiyonun yerini zaman
                Evden kızgın çıkmıştım. Belki de tıraş bıçağına       akışındaki bir “an” almıştır. Bu değişim daha sonra
                sinirlenmiştim. Olur, olur! Mutlak tıraş bıçağına     hız kesmeden devam etmiş ve hikâye yeni bir renk,
                sinirlenmiş olacağım.                                 yeni bir tat kazanarak modern çizgilerle geleneksel
                                                                      kalıplarını ve anlatım biçimlerini yıkarak yenilikçi
             C) Yanında alçak sesle konuşanların sözlerine            bir tarz hâline dönüşmüştür. Bu tarz modern
                istemeye istemeye kulak kabarttı. Konya’dan iki       hikâyelerde karakterlerin iç dünyası öne çıkarılmış
                garip dervişin geldiğini, yatsı namazına kadar        ve sessiz sonlarla hikâyenin sonu okuyucunun
                                                                DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR
                Mesnevi okuyacaklarını duydu.                         hayal dünyasının derinliklerine bırakılmıştır.
                                                                      Günümüzde zaman yoksulluğunun bir sonucu olarak
             D) Evler, duvarlar kaskatıydı. Çinko oluklar, çatıları
                                                                      minimal hacimdeki, yoğun ve simgesel anlatımın
                kristal parıltılarla çevreliyordu. Ortalıkta bir
                                                                      benimsendiği eserlerde hikâyenin başı ve sonu
                köpek bile yoktu. Ipıssızdı her yan. Orada
                                                                      okurun hesabına yazılmıştır.
                çömeldim.
                                                                      Bu parçaya göre Batı tarzı hikâye türü ile ilgili
             E) Ne hoş manzara, gözüm ilişti. Dükkânın önünde
                                                                      aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?
                kaldım. Bir çilingir dükkânı. Ufak kilitler, eski
                zaman kapı halkaları, rezeler, menteşeler,            A) Batı tarzı hikâye, Türk edebiyatında dönüşerek
                hayvan zincirleri.                                      gelişen bir serüvene sahiptir.
                                                                      B) Türk edebiyatında olay hikâyesi ilk defa Millî
                                                                        Edebiyat Dönemi’nde ortaya çıkmıştır.

                                                                      C) Kesit (durum) hikâyesi, Cumhuriyet Dönemi
          6.  Deli Murat, memleketin en azılı bir derebeyiydi!          sanatçılarının ilgi duyduğu bir türdür.
             Fakat yaşlandıkça aklı başına geldi. İyinin kötünün
             farkına varmaya başladı. Artık en küçük bir fenalık      D) Batı tarzı hikâyenin, olay ve durum hikâyesi ile
             bile onun vicdanında sönmez bir azap cehennemi             modern ve küçürek hikâye gibi türleri vardır.
             tutuşturuyordu. Elli yaşına girmişti. Hacca gitmek
                                                                      E) Kısa ve derin anlatımlı küçürek hikâyelerin başı
             niyetindeydi. Lakin hangi yüzle?..
                                                                        ve sonu okurun hayal gücüne bırakılmıştır.
             Parçadaki çatışma aşağıdakilerden hangisinde doğru
             verilmiştir?
             A) İyilik - kötülük
             B) Güzellik - çirkinlik                              8.  — Adın nedir?
                                                                      — Durmuş.
             C) Fedakârlık - bencillik                                — Ne iş görürsün?
                                                                      — Kömür ocaklarında çalışırım.
             D) Zenginlik - fakirlik
                                                                      — Amele misin?
                                                                      — Defter tutarım.
             E) Çalışkanlık - tembellik
                                                                      Bu parçada aşağıdakilerden hangisi kullanılmıştır?
                                                                      A) Özetleme                    B) Kişi tanıtımı

                                                                      C) Olay anlatımı               D) Diyalog

                                                                                     E) Geriye dönüş










                                                                                                                        101
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108