Page 111 - Defterim TDE 9
P. 111
2. ÜNİTE: HİKÂYE
5. Güneş, sabahtan beri Diyarbakır’ın tepesine 8. Hepimiz biliriz ki başta roman ve hikâye olmak
oturmuş; demir renkli dağları, taşları yumuşatıyor; üzere bütün anlatma esasına bağlı türlerin
birbirine sokulmaktan korkan insanları tere üzerimizde bıraktığı ilk izlenim, bir “hikâye”
kesiyordu. Güneşin bu eziyeti, daha saatlerce sürdü. anlatmış olmalarıdır. Nitekim bu tür eserler
Sonra gece gündüzün ardına bağlandı. Zülküf tahta üzerinden konuşurken sık sık şu tarz ifadeler
çıktı. Yatağın içine girip bakışlarını gökyüzüne verdi. kullanırız: “İntibah, Ali Bey’in hikâyesi ekseninde
Gök parlaktı. şekillenmiştir.” “Mai ve Siyah Ahmet Cemil’in
hikâyesidir.” “Reşat Nuri Güntekin Çalıkuşu
Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi romanında Feride’nin hikâyesini anlatır.”
söylenemez?
Bu parçada aşağıdakilerden hangisi vurgulanmıştır?
A) Anlatmaya dayalı bir edebî metinden alınmıştır.
A) Roman kahramanları değişse de romanda
B) Gözlemci bakış açısıyla kaleme alınmıştır. anlatılanlar değişmemektedir.
C) Tabiatın insan üzerindeki etkisinden söz edilmiştir.
B) Tahkiyeli eserlerde kahramanların yaşadıkları
mekânlar da anlatılmaktadır.
D) Mekân, zaman gibi yapı unsurları
bulunmaktadır. C) Hikâye ve roman tür olarak birbirinden
etkilenmiştir.
E) Karşılaşma bulunmadığından metnin giriş
bölümüdür.
D) Tahkiyeli anlatım türleri kahramanların
hayatları etrafında şekillenir.
E) Hikâyeler romana göre daha kısa olay örgüsüne
6. Rüyasında, götürdüğü fermanın eriyerek kan sahiptir.
olduğunu, sonra tufan dalgasının kırmızı alevler
hâlinde bütün vücudunu sardığını görüyordu.
Sıçradı, uyandı. Hiçbir tehlike karşısında intizamını
bozmayan kalbi şimdi hızlı hızlı çarpıyordu.
9. I. Arkadaşımla kol kola girerek uzaktan tek tük
Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR
pırıltıları görünen şehrin yolunu tutunca bu ışık
söylenebilir?
sırtımıza yapıştı, gölgemizi uçsuz bucaksız
A) Geriye dönüş tekniğine başvurulmuştur. karanlıklara kadar uzattı.
B) Birinci kişi anlatımına yer verilmiştir. II. Ağzına kadar ayranla dolu olan güğümün alt
kenarı her adım atışında dizlerine vurmakta ve
C) Anlatımda ilahi bakış açısı kullanılmıştır.
dirseğine kadar geçirdiği sapı, kolundan kurtulup
önüne yuvarlanmak ister gibi ileri hamleler
D) Yüklemi isim olan devrik cümle kullanılmıştır.
yapmakta idi.
E) Olay, açık bir mekânda geçmektedir.
Numaralandırılmış parçalarda kullanılan bakış açısı
aşağıdakilerin hangisinde sırasıyla verilmiştir?
A) Kahraman - gözlemci
7. Dünyada çok büyük bir yangın çıkmıştı ve bu
yangında ilk kurtarılacak olan kendi hayatıydı. B) Gözlemci - kahraman
Ama nasıl olacaktı bu? Ya da olası mıydı? Herkes
C) Gözlemci - hâkim
denizlerini tüketmişti. Telefonlarını tüketmişti.
Hayatımızdaki her şey sürüncemede kalmıştı. Bu
D) Kahraman - ilahi
yüzden hiçbir şey tat vermiyordu. Geçmişin olanca
görkemi ve sızısıyla birbirine açılan bu sokaklarda E) Tanrısal - kahraman
yürürken bunları düşünüyordu.
Bu parçada hangi anlatım tekniğine yer verilmiştir?
A) Bilinç akışı B) Geriye dönüş
C) Diyalog D) İç konuşma
E) İç çözümleme
109