Page 116 - Defterim TDE 9
P. 116
ÖSYM SORULARI 2. ÜNİTE: HİKÂYE
1. Sözcükler anlamlı ses birimleridir. Başka bir 3. Şu ünlü “genç şairlerimizden” sözüne oldum olası
deyişle nesnelerin ve varlıkların yerini tutan birer akıl sır erdirememişimdir. Bu yolda saçını ağartmış,
göstergedir. Aslında özel adlar dışında hiçbir sözcük, çok sayıda şiir kitabı yayımlamış, şiirseverler
tek bir nesnenin adı değildir. Çünkü bir sözcük, olarak neredeyse yirmi yıldır adını işittiğimiz,
kimi yönleriyle ötekilerden ayrılan, birbirlerine dergilerde şiirlerini severek okuduğumuz, ödüller
daha çok benzeyen, türdeş birçok nesnenin ortak kazanmış şairlerimizin kim bilir kaç kez bu sıfatla
adıdır. Söz gelimi çiçek sözcüğü belli bir çiçeğin anıldığını gördüm. Acaba bizim eleştirmenlerimiz,
değil, çiçek olma özelliği taşıyan tüm bitkilerin tanıtıcılarımız hangi haklı gerekçelerle bir türlü
ortak adıdır. Dünyadaki benzer özellikler taşıyan kabullenemiyor kimi şairlerimizin büyümesini,
bazı bitkilerin ötekilerden ayrılarak farklı bir küme kıdemliler arasına karışmasını? Yoksa onların
oluşturduklarının anlaşılmasıyla, “çiçek” sözcüğü o yaşlarını, Dağlarcaların, İlhan Berklerin yaşları
kümenin adı olmuştur. ile karşılaştırınca mı uygun görüyorlar bu “genç”
sıfatını? Peki bu “yolun yarısını aşmış” şairlerimizi
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi
“genç” diye nitelendirecek olursak 16-17
yoktur?
yaşlarındaki şairlerimizi, şair adaylarımızı nasıl
A) Abartma B) Tanımlama anacağız? “Gepegenç şair” diye mi, “stajyer şair”
diye mi?
C) Örnekleme D) Karşılaştırma
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi
E) Genelleme yoktur?
YGS 2011 A) Çoğullaştırmalara yer verme
B) Örnekten yararlanma
C) Nitelendirmelere başvurma
2. Şair babalar, kız ya da erkek çocukları için D) Tanık gösterme
çokça şiir yazmışlardır. Bizim edebiyatımız, bu
E) Deyimler kullanma
alanda hatırı sayılır zenginlikler içermektedir.
Saymaya başladığımızda Tevfik Fikret, Nâzım DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR
LYS3 2011
Hikmet, Recaizade Mahmut Ekrem gibi yüzlerce
ad bir çırpıda aklımıza gelir. Fakat şair evlatların,
anneleri için değilse de babaları için aynı cömertliği
gösterdiklerini göremiyoruz. Gerçekten de anneler
için yazılmış başlı başına bir şiir hazinesi vardır. Peki
4. Doğu Karadeniz’in yaylalarını mutlaka görün.
neden bu böyledir? Anne, sevginin, sevecenliğin,
Kıyılarda hiç oyalanmadan kartpostallardaki kadar
yumuşaklığın; baba, katılığın, otoritenin simgesi
güzel ormanların üzerindeki muhteşem yaylalara
olduğundan mı? Sanırım önemli ölçüde neden
çıkın. Her biri ötekinden farklı olan yaylaların
budur. Otorite ve sertlik, gereksinim duyulan,
birinden ötekine yürüyün. Ahşap yayla evlerinde
yerine göre güven veren özellikler olsa da şiirle pek
konaklayıp yöresel yemeklerin tadına bakın.
bağdaşmazmış gibi görünüyor.
Yamaçlarda horon tepin; vadilere çökmüş, denizi
Bu parçanın anlatımıyla ilgili olarak aşağıdakilerden andıran sis bulutlarına karşı tembel tembel yatın.
hangisi söylenemez?
Bu parçanın anlatımıyla ilgili olarak aşağıdakilerden
A) Tartışmacı bir havası vardır. hangisi söylenemez?
B) Açıklama yapılmıştır. A) Betimleyici ögelere yer verilmiştir.
B) Karşılaştırma yapılmıştır.
C) Tanımdan yararlanılmıştır.
D) Abartmaya başvurulmuştur. C) Benzetmeden yararlanılmıştır.
D) Öneri nitelikli cümleler kullanılmıştır.
E) Karşılaştırma yapılmıştır.
LYS3 2011 E) Kişileştirmeye başvurulmuştur.
YGS 2012
114