Page 118 - Defterim TDE 9
P. 118
2. ÜNİTE: HİKÂYE
9. Kendi yaşantımı düşündüm; bulunduğum çevreleri, 11. Kişiler arası iletişim, kaynak ve hedef konumundaki
iş yerlerini, tanıdığım insanları… Boş verebilseydim, kişilerin aynı ortamda ve karşılıklı etkileşim
hiçbir şeye aldırmasaydım, üzülecek yerde içinde bulunması zorunluluğunu beraberinde
gülseydim… Ama yapamadım, anlamamıştım getirmektedir. İletişim sürecinde taraflar arasındaki
yaşamın maskeli bir balo olduğunu. İnsanların her etkileşimin olduğu her karşılaşma, bilgi alışverişi,
gün, her an değişik maskeler taktıklarını… Ben de kişiler arasında ortaya çıkan güven ve yakınlık da
kendime çeşitli maskeler hazırlamalıymışım! Boy iletişimin kapsamına girmektedir. Dolayısıyla kişiler
boy, renk renk… Yerine göre kullanmalıymışım, arası iletişimde dil kadar jest, mimik gibi bedensel
duruma göre… Güleç, kızgın, asık suratlı, ifadeler ve sessizlik de iletişim kurmaya yarayan
üzgün, perişan, mutlu… Hepsinin yeri geldi ama araçlar arasında yer almaktadır.
yapamadım. Hep kendi yüzümü taşıdım. “Binbir
I. Beden hareketleri iletişimde önemli rol oynayan
surat” denilen insanlar arasında maskesiz biri
unsurlardan biridir.
yaşayabilir miydi? Dayanabilir miydi?
Bu parçanın anlatımıyla ilgili olarak aşağıda II. İletişim akışını sağlayanlardan biri de karşılıklı
verilenlerden hangisi yanlıştır? güven duygusudur.
A) Benzetmeden yararlanılmıştır. III. İletişimi etkili kılan unsurların başında tarafların
öz güvene sahip olmaları gelmektedir.
B) Öykülemeye başvurulmuştur.
Bu parçadan kişiler arası iletişimle ilgili olarak
C) Niteleyici sözcüklere yer verilmiştir. yukarıdakilerden hangileri çıkarılamaz?
D) Örneklerden yararlanılmıştır. A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
E) Karşıt kavramlar kullanılmıştır. D) I ve III E) II ve III
LYS3 2013 YGS 2014
10. Hayatın içindeki bir an ve bu andaki küçük olaylar, DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR 12. Buzdolabının icadı, kuşkusuz dondurma yapımını
anlatmak için yeterlidir. Dış âlemde meydana gelen da etkiledi. Buzdolabı ülkemizde kullanılmaya
olaylar arasından seçme, ayıklama ve yeniden başlamadan önce bir alaturka bir de alafranga
düzenleme ihtiyacı duyulmaz. Okuyucunun merak dondurma vardı. Alafranga dondurmaya “kalıp
duygusunu kamçılayacak entrik unsurlar, iniş dondurma” da denirdi. Bu dondurma gerçekten
çıkışlar, düğümlerden faydalanma söz konusu de buz kalıbı gibi kaskatı olurdu. Önce içine
değildir. Olay örgüsünün yürüyüşü büyük ölçüde kar doldurulmuş bir fıçıya silindire benzer bir
“diyalog” veya “konuşmaya” dayanmaktadır. kalıp yerleştirilir, bu kalıbın içine de dondurma
Yazar-anlatıcı ya hiç müdahale etmez ya da malzemesi konurdu. Kar eridikçe yenisi ilave edilerek
aralarındaki bağlantıları sağlamakla yetinir. malzemenin bu kalıpta donması sağlanırdı. Çikolatalı,
çilekli ve kremalısı yapılırdı. Alaturka dondurma ise
Bu parçada, aşağıda verilenlerden hangisinin
buz katılığında değil, kar yumuşaklığında olurdu.
özelliklerinden söz edilmektedir?
Kenarları oluk oluk, yaldızlı veya çiçekli, iç içe geçmiş
küçük kayık tabaklarda yenirdi. En çok kaymaklı ve
vişneli türleri tercih edilirdi.
A) Durum hikâyesi B) Olay hikâyesi
Bu parçanın anlatımıyla ilgili olarak aşağıdakilerden
C) Roman D) Geleneksel hikâye hangisi söylenemez?
E) Klasik mesnevi A) Karşılaştırma yapılmıştır.
LYS3 2014 B) İkileme kullanılmıştır.
C) Benzetmeden yararlanılmıştır.
D) Tahminde bulunulmuştur.
E) Açıklama yapılmıştır.
YGS 2014
116