Page 122 - Defterim TDE 9
P. 122
2. ÜNİTE: HİKÂYE
25. Bir noktadan sonra, hayal ettiğim bu dünya 27. Beyazıt Havuzu’nun kenarındaki kanepelerden birine
benim elimden çıkar ve kafamın içinde yaşadığım oturmuş, sizi bekliyorum. Yaşını almış bir adamın
şehirden daha gerçek olur. O zaman bütün yirmi yaşındaki çocuk kederlerini, sevinçlerini
insanlar ve sokaklar, eşyalar ve binalar sanki hep yaşaması ne demektir, diye düşünüyorum: Belki
birlikte aralarında konuşmaya, benim önceden bir geç olma hadisesi... Belki de bir çeşit hazları,
hissedemediğim ilişkiler kurmaya; sanki benim kederleri, çocuklukları uzatma temayülü... Ama bu
hayalimde ve kitaplarımda değil kendi kendilerine uzayan yaz, kışın gelmeyeceğine alamet değil. Kış
yaşamaya başlarlar. İğneyle kuyu kazar gibi sabırla müthiş olacak, kar yolları kapayacak, bembeyaz
hayal ederek kurduğum bu âlem, bana o zaman her ovada ölülük uzayıp gidecek... Sizi bekliyorum. Sizi
şeyden daha gerçekmiş gibi gelir. göreceğim, içimde bir şey koşacak. Siz görmeden
geçeceksiniz. Ben kederle sevinci duyup dalacağım
Bu parçanın anlatımıyla ilgili aşağıdakilerden istediğim âleme. Dünyayı yeniden kederlerle
hangisi söylenemez? kuracağım. Sonra çarşılardan çarşılara, insan sesleri
A) Kişileştirmeye yer verilmiştir. arasında, her şeyi sizinle kurulmuş bir şehirde
dolaşacağım. Herkes geçti, siz geçmediniz. Yüzünüzü
B) Birinci kişili anlatım kullanılmıştır. göremedim. Bayramım, çocukluk bayramım
salıncaksız geçmiş gibi gözüme yaş doldu.
C) Karşılaştırmadan yararlanılmıştır.
Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
D) Benzetme yapılmıştır.
A) Öykü kişisinin hayal kırıklığından bahsedildiği
E) Örneklemeye başvurulmuştur.
B) Anlatımda yer yer betimlemelere başvurulduğu
TYT 2019
C) Düşüncelerin, bilinç akışı tekniğiyle aktarıldığı
D) Gerçekle hayalin iç içe geçtiği bir anlatıma sahip olduğu
E) Durum hikâyesine özgü nitelikler taşıdığı
26. Kentsel düş gücünü heceleyenler, kentin karakteri
olan nesnelerdir. Bu nesneler, kentin tarihine AYT 2020
tanıklık eden ve onunla bütünleşen varlıklar olarak DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR
kendilerini kabul ettirir. Dilsiz güçler rolünde
hep sahnededirler. Galata Kulesi, Beyoğlu’nun
28. Richard Strauss, bugünün orkestra repertuvarının
yıkık dökük evleri, bir avlunun gölgesindeki zarif
demirbaşları arasında sayılan bir dizi senfonik şiirle
bir kuyu, kim bilir güneşin yakıcılığında hangi
ve opera alanındaki kalıcı eserle tanınan en önemli
sohbetlere siper olmuş görkemli asırlık çınarlar,
bestecilerdendir. Özellikle Salome adlı operası
yüzyıllık bir çeşme, küçük bir fotoğrafçının vitrinini
sansasyon yaratmış, sayısı yüz elliyi aşan lietleri
süsleyen eski aile fotoğrafları… Bu nesnelerin işlevi;
ile bir şarkı ustası olarak müzik tarihindeki özgün
varlıklarıyla kentin romanını yazmak, varlıklarını
yerini almıştır. Günümüz operaları hâlen onun
sürdürürken çağın yüklediği yeni anlamlara rağmen
zengin sahne çalışmalarından yararlanır. Gerek
kente sahip çıkmaktır.
lietlerinde gerek görkemli orkestral eserlerinde
lirik gücünü kuvvetle hissettiren Strauss, bugün
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi
de dünyanın önde gelen solistlerini mıknatıs gibi
vardır?
kendine çekmektedir.
A) Öyküleme B) Örneklendirme
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi
C) Tanık gösterme D) Tanımlama yoktur?
E) Karşılaştırma A) Benzetme B) Öznellik
TYT 2020 C) Tartışma D) Örnekleme
E) Karşılaştırma
TYT 2021
2. Ünite cevap anahtarı için
karekodu okutunuz.
120