Page 117 - Defterim TDE 9
P. 117
2. ÜNİTE: HİKÂYE
5. Alışkanlıklar, basmakalıp sözler en derin gerçeklerin 7. Benim gibi yazma heveslisi bir arkadaşımla Ataç’ı
anlamını, en güzel duyguların ürpertisini ziyarete gitmiştik. Yazma tutkumuzu anlatacak, bize
unutturabilir. Bunları yeniden canlandırmak, yol göstermesini isteyecektik. İsteğimizi heyecanlı,
yeniden yaşatmak için sanatçı olmak gerekir. titrek bir sesle anlattım. Yüzümüze baktı, kalın camlı
Ancak şairler, milyonlarca yıllık güneşin ışığını, gözlüklerini çıkarıp yeniden taktı. Sonra şöyle dedi:
bize yeni açmış binbir renkli bir çiçeğin parıltısı “Çok ama çok okuyacaksınız. İlkin söz dağarcığınızı
gibi gösterebilirler. Yunus’un söyleyişiyle, her zenginleştireceksiniz.” Sonra masasının üzerinde duran
gün yeniden doğan şairler olmasaydı insanlık; Türkçe Sözlük’ün ilk baskısını aldı, “Sözlük okumakla
öğrenilmiş, ezberlenmiş gerçeklerin kabuğu içinde işe başlayacaksınız. Evet, sözlük okuyacaksınız. Bundan
sıkışıp kalacaktı. sıkılır, tat alamazsanız bilin ki yazı mazı yazamazsınız.”
Ataç’ın verdiği öğüt şaşırtmıştı beni. Sözlük okunur
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi muydu hiç? Bakılmak içindi sözlükler. Ataç’ın
yoktur? dediğine uydum yine de. Her gün bir ya da birkaç
A) Abartmaya başvurma madde okuyordum. Okuduğum maddeler, Türkçenin
toprağında dolaştırıyordu beni. Çok sonra Nathaniel
B) Yinelemelere yer verme Hawthorne’un şu sözüyle karşılaştım: “Sözlükte bir
başlarına o kadar masum ve güçsüz olan sözcükler,
C) Koşul öne sürme
onları nasıl harmanlayacağını bilen birinin elinde o
D) Yansız bir söyleme dayanma kadar iyi ya da kötü olabilir.” Ataç’ın öğüdü ne denli
doğruysa Hawthorne’un uyarısı da öyleydi.
E) Tanık göstermeden yararlanma
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi
YGS 2012 yoktur?
A) Sezdirme B) Koşul C) Öyküleme
D) Betimleme E) Karşılaştırma
6. Aşağıdaki açıklamalardan hangisi ayraç içinde LYS3 2012
verilen kavramla uyuşmamaktadır? DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR
A) İç konuşmadaki düzenli mantık silsilesinden
çıkılarak kahramanın düşüncelerinin art arda
ve düzensiz bir biçimde verildiği teknik. (Bilinç 8. Dünyanın yedi harikası olur da üç kıtada
Akışı) yüzyıllarca hüküm sürmüş, altı yüzyılı aşan
varlığından geriye olağanüstü bir kültür hazinesi
B) Yazarların; olayları açıklamak, kahramanın bırakmış Osmanlının yedi harikası olmaz mı? Gerçi
kimliğine açıklık getirmek veya bir problemi tarihçiler, sanat tarihçileri ve mimarlar varken en
çözmek için, anlattıklarının şimdiki zamanından önemli yedi Osmanlı eserinin hangileri olduğuna
ayrılarak geçmişe gitmesi. (Geriye Dönüş) ben karar verecek değilim. Ancak okuduklarımdan
ve gördüklerimden hareketle tamamen kişisel bir
C) Bir yazarın, başka bir yazarın metninden aldığı beğeni listesi oluşturmamın önünde bir engel yok
parçaları kendi metninin içinde eriterek yeniden sanırım. İşte benden Osmanlının yedi harikası:
yazması. (Metinler Arasılık) Süleymaniye Külliyesi, Selimiye Camisi, Mostar
Köprüsü, Mağlova Kemeri, Kavalalı Mehmet Ali
D) Gerçekliğin farklı alanlarından alınan çeşitli
Paşa Camisi, Kubbetü’s-Sahra, Hamidiye Çarşısı.
parçaların, doğrudan doğruya, “biçimci”
görüşlere uygun olarak birleştirilmesi. (Kurgu)
Bu parçada aşağıdakilerden hangisi ağır
basmaktadır?
E) Yazarın, kahramanların akıllarından geçeni,
içlerinden geçirdiklerini, onların kendi A) Öyküleyici anlatım
kendileriyle konuşması biçiminde yansıtması.
(Diyalog) B) Tartışmacı anlatım
LYS3 2012 C) Betimleyici anlatım
D) Tanımlamadan yararlanma
E) Kanıtlayıcı veriler kullanma
YGS 2013
115