Page 167 - Defterim TDE 9
P. 167
3. Etkinlik: Aşağıdaki şiiri okuyarak şiirle ilgili soruların cevaplarını ilgili alana yazınız.
ÇOBAN ÇEŞMESİ
Derinden derine ırmaklar ağlar, Vefasız Aslı’ya yol gösteren bu,
Uzaktan uzağa çoban çeşmesi. Kerem’in sazına cevap veren bu,
Ey suyun sesinden anlayan bağlar, Kuruyan gözlere yaş gönderen bu...
Ne söyler şu dağa çoban çeşmesi? Sızmadı toprağa çoban çeşmesi.
Gönlünü Şîrîn’in aşkı sarınca Leylâ gelin oldu, Mecnun mezarda,
Yol almış hayâtın ufuklarınca, Bir susuz yolcu yok şimdi dağlarda.
O hızla dağları Ferhat yarınca Ateşten kızaran bir gül arar da
Başlamış akmağa çoban çeşmesi... Gezer bağdan bağa çoban çeşmesi.
O zaman başından aşkındı derdi, Ne şâir yaş döker, ne âşık ağlar,
Mermeri oyardı, taşı delerdi. Târihe karıştı eski sevdalar:
Kaç yanık yolcuya soğuk su verdi, Beyhude seslenir, beyhude çağlar
Değdi kaç dudağa çoban çeşmesi! Bir sola, bir sağa çoban çeşmesi!...
Faruk Nafiz Çamlıbel, Han Duvarları
a) Birinci dörtlükteki edebî sanatları bulunuz. Bulduğunuz edebî sanatla rın nasıl yapıldığını
açıklayınız.
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
b) Şiirden telmih ve hüsnütalil sanatlarına örnek bulunuz. Bulduğunuz edebî sanatların nasıl
yapıldığını açıklayınız.
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................
c) Kaç yanık yolcuya soğuk su verdi,
Değdi kaç dudağa çoban çeşmesi!
dizelerinde “dudak” ifadesi ile insan kastedilmiştir. Siz de “uçak, Konya” isimlerini kullanarak
mecazımürsel oluşturunuz.
................................................................................................................................................................................................
165