Page 162 - Defterim TDE 9
P. 162

Hüsnütalil (Güzel Nedene Bağlama)
                           Hüsnütalil, anlatıma etkileyicilik katmak, şairane söyleyişe ulaşmak amacıyla herhangi
                           bir olayı, gerçek nedeni dışında hoşa gidecek hayali ve daha güzel bir nedene bağlama
                           sanatıdır.



                                ÖRNEK   Sen gülünce güller açar Gülpembe   Barış Manço
                                   Bülbüller seni söyler biz dinlerdik Gülpembe




                                   Çözümleme: Söyleyici, güllerin açılmasını Gülpembe’nin gülüşüne bağlamıştır.



                                ÖRNEK   Yeni bir ülkede yem vermek için atlarına

                                   Nice bin atlı kapılmıştı fetih rüzgârına
                                                                Yahya Kemal Beyatlı


                                   Çözümleme: Söyleyici, askerlerin fetih arzularını onların yeni bir ülkede
                                   atlarına yem verme isteğine dayandırarak hüsnütalil yapmıştır.




                           Tecahülüarif (Bilmezden Gelme)
                           Tecahülüarif,  söyleyişte  bir  anlam  inceliği,  bir  güzellik  ve  nükte  yaratmak  için  bilinen
                           gerçeği bilmiyormuş gibi davranma sanatıdır. Tecahülüarif sanatında, bilmezlikten gelinen
                           durumun aslında bilindiği açıkça bellidir.

                                ÖRNEK   Göz gördü gönül sevdi seni ey yüzü mâhım  Nahîfî


                                   Kurbanın olam var mı benim bunda günâhım



                                   Çözümleme: Söyleyici, ay yüzlü güzeli sanki kendi sevmemiş gibi suçu
                                   gönlüne atarak bilmezlikten gelmiştir.




                                ÖRNEK   O çay ağır akar, yorgun mu bilmem

                                   Mehtabı hasta mı solgun mu bilmem
                                                                  Rıza Tevfik Bölükbaşı

                                   Çözümleme: Söyleyici; çayın yorgun, mehtabın hasta olmadığını bilmektedir
                                   ancak bunları bilmiyor gibi davranarak tecahülüarif sanatı yapmıştır.





                             Geçen zaman yok olmuştur, gelmeyenden söz eden pişmandır ve şimdiki
                             zaman ganimettir.
                                                                                                      Ali Şir Nevai

   160
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167