Page 215 - Defterim TDE 9
P. 215
Sıra Sizde
1. Etkinlik: Aşağıdaki metinleri okuyarak metinlerin altındaki cümlelerde boş bırakılan
yerleri uygun kelimelerle tamamlayınız.
Hizmetçiler Filippos Knien’in kitabını çekip alırlar, o da onlara öfkeyle bakar ama hemen
kendini toparlayıp kibarca hanımefendinin ne arzu ettiğini sorar, o da bir öykü anlatmasını
isterdi. O zaman cüce, “Düşünmem gerekli.” der ve düşüncelere dalardı. Eğer suskunluğu
uzun sürerse hanımefendi ona sabırsızca seslenir ama o hiç istifini bozmadan bedenine oranla
çok büyük olan ağır kafasını sakin sakin sallar, “Biraz sabırlı olun. İyi öyküler az bulunan av
hayvanlarına benzer. Gizli yerlerde saklıdırlar. Onları bulabilmek için uzun süre dar geçitlerin
ağızlarında ve ormanın derinliklerinde pusu kurup beklemek gerekir.” diye yanıtlardı.
Hermann Hesse, Masallar
Yukarıdaki metinde dinleyici, konuşmacının düşüncelerine katılmadığını ifade etmiş ve kendi
fikirlerini örnekler üzerinden dile getirerek …………………………... dinleme örneği göstermiştir.
“Doğrusu çok usta davrandın, çok çevik davrandın gene Yeşiltay.” dediler, “Senden başka
kimsecikler avımızı elimizden alamazdı. Neyse, artık o da dostumuz oldu.” diye söylendiler.
Yeşiltay hiçbir şey söylemedi, tatlı tatlı gülümsemekle yetindi.
Tahsin Yücel, Anadolu Masalları
Yukarıdaki metinde Yeşiltay’ın söylenenler karşısında gösterdiği tavır …………………………… dinlemeye
örnektir.
2. Etkinlik: Aşağıdaki cümlelerin başındaki kutucukları yargılar doğru ise “√”, yanlış ise “X”
ile işaretleyiniz.
D Y DOĞRU-YANLIŞ
Empati kurarak yapılan dinlemelerde dinleyici kendi duygu ve düşüncelerini bir kenara
bırakarak olayları konuşmacının bakış açısıyla değerlendirir.
Dinleyicinin, dinlediklerine yeni anlamlar yüklediği ve dinlediklerini zihninde
yapılandırarak bunlardan yeni düşünceler ürettiği dinleme türüne pasif dinleme denir.
Önceden belirlenen sorulara cevap bulmanın amaçlandığı seçici dinlemede bir başka
yöntem de dinlenenlerden bir bölümün seçilerek dikkatli bir şekilde dinlenmesidir.
Aktif dinlemede dinleyici zihinsel süreçleri yoğun olarak kullanır, dinlediklerini önceden
edindiği bilgiler ile karşılaştırarak kendi doğrularını bulmaya çalışır.
Bir dinlemede konuşmacının bilgi birikimi ve söylediklerinin tutarlılığı, dinleyici açısından
önemli değildir.
Etkili dinleme için önceden zihinsel ve fiziksel olarak hazırlıklı olunmalıdır.
213