Page 215 - Defterim TDE 9
P. 215

Sıra Sizde






          1. Etkinlik: Aşağıdaki metinleri okuyarak metinlerin altındaki cümlelerde boş bırakılan
             yerleri uygun kelimelerle tamamlayınız.


                  Hizmetçiler  Filippos  Knien’in  kitabını  çekip  alırlar,  o  da  onlara  öfkeyle  bakar  ama  hemen
                  kendini toparlayıp kibarca hanımefendinin ne arzu ettiğini sorar, o da bir öykü anlatmasını
                  isterdi.  O  zaman  cüce,  “Düşünmem  gerekli.”  der  ve  düşüncelere  dalardı.  Eğer  suskunluğu
                  uzun sürerse hanımefendi ona sabırsızca seslenir ama o hiç istifini bozmadan bedenine oranla
                  çok büyük olan ağır kafasını sakin sakin sallar, “Biraz sabırlı olun. İyi öyküler az bulunan av
                  hayvanlarına benzer. Gizli yerlerde saklıdırlar. Onları bulabilmek için uzun süre dar geçitlerin
                  ağızlarında ve ormanın derinliklerinde pusu kurup beklemek gerekir.” diye yanıtlardı.


                                                                                        Hermann Hesse, Masallar

               Yukarıdaki metinde dinleyici, konuşmacının düşüncelerine katılmadığını ifade etmiş ve kendi
               fikirlerini örnekler üzerinden dile getirerek …………………………... dinleme örneği göstermiştir.




                  “Doğrusu çok usta davrandın, çok çevik davrandın gene Yeşiltay.” dediler, “Senden başka
                  kimsecikler avımızı elimizden alamazdı. Neyse, artık o da dostumuz oldu.” diye söylendiler.

                  Yeşiltay hiçbir şey söylemedi, tatlı tatlı gülümsemekle yetindi.
                                                                                 Tahsin Yücel, Anadolu Masalları
               Yukarıdaki metinde Yeşiltay’ın söylenenler karşısında gösterdiği tavır …………………………… dinlemeye
               örnektir.


          2. Etkinlik: Aşağıdaki cümlelerin başındaki kutucukları yargılar doğru ise “√”, yanlış ise “X”
             ile işaretleyiniz.


                D Y      DOĞRU-YANLIŞ


                     Empati kurarak yapılan dinlemelerde dinleyici kendi duygu ve düşüncelerini bir kenara
                     bırakarak olayları konuşmacının bakış açısıyla değerlendirir.


                     Dinleyicinin, dinlediklerine yeni anlamlar yüklediği ve dinlediklerini zihninde
                     yapılandırarak bunlardan yeni düşünceler ürettiği dinleme türüne pasif dinleme denir.

                     Önceden belirlenen sorulara cevap bulmanın amaçlandığı seçici dinlemede bir başka
                     yöntem de dinlenenlerden bir bölümün seçilerek dikkatli bir şekilde dinlenmesidir.

                     Aktif dinlemede dinleyici zihinsel süreçleri yoğun olarak kullanır, dinlediklerini önceden
                     edindiği bilgiler ile karşılaştırarak kendi doğrularını bulmaya çalışır.


                     Bir dinlemede konuşmacının bilgi birikimi ve söylediklerinin tutarlılığı, dinleyici açısından
                     önemli değildir.

                     Etkili dinleme için önceden zihinsel ve fiziksel olarak hazırlıklı olunmalıdır.





                                                                                                                        213
   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220