Page 250 - Defterim TDE 9
P. 250

Parodi: Daha önceden yazılmış bir metnin konu / içerik yönünden örnek alınma-
                                sıdır. Eserin bütünü veya bir kısmı örnek alınabilir.

                                Orhan Pamuk’un Benim Adım Kırmızı romanında Umberto Eco’nun (Umberto Eko)
                               ÖRNEK   Gülün Adı adlı eserinin içeriği örnek alınarak parodi tekniğinden yararlanılmıştır.

                                Her  iki  romanda  olayların  tarihî  bir  dönemde  geçmesi,  cinayet  unsurunun
                                kullanılması, olayların sınırlı bir zaman dilimi içinde geçmesi, cinayetlerin dışarıdan
                                gelen biri tarafından çözülmesi, yerleşik değerlere karşı çıkanın cezalandırılması
                                şeklindeki örtüşük ögeler parodi tekniğinden yararlanıldığını gösterir.





                                Kolaj:  Farklı  söylem  alanlarına  ait  metin  parçalarının  (sözlük,  ansiklopedi,  şiir,
                                deneme, mektup, günce, haber, afiş, ilan, resmî belge, gazete manşeti vb.) kendi
                                özgün biçimleriyle ana metne yerleştirilmesiyle yapılır. Bu metin parçaları yazarın
                                kendisi tarafından da oluşturulabilir.



                               ÖRNEK   Oğuz Atay, Tutunamayanlar adlı romanına manzum destan, piyes, ansiklopedi,

                                mektup, günlük, arşiv belgesi, nüfus cüzdanı sureti gibi farklı alanlara ait metin
                                parçaları yerleştirerek kolaj tekniğini kullanmıştır.




                                Montaj:  Başka  bir  yazara  ait  veya  anonim  bir  metnin  doğrudan  alıntılanması
                                şeklinde  uygulanır.  Ana  metne  monte  edilen  alıntı,  metni  anlamsal  boyutta
                                destekler ve içeriği besleyip zenginleştirir.




                               ÖRNEK   Ayşe Kilimci’nin Kuytuda adlı hikâyesinde Tevfik Fikret’e ait “Düşün: Bugünkü
                                adımlar hazırlıyor yarını / Koşan elbet varır, düşen kalkar / Kara taştan su
                                damla damla akar / Birikir sonunda bir gümüş göl olur.” mısralarının ve Edip
                                Cansever’in  İdris’le  Konuşma  adlı  şiirinden  alıntılanan  “Yalnızlık,  sevmesini
                                bilmeyenlerin icadı.” mısrasının metne monte edilmesi montaj örneğidir.






                                Epigraf (Tanımlık): Eserin veya eserdeki bölümlerin başında yer alan, okuyucuyu
                                metne hazırlayan, eserin ana fikrini özetleyen, eser veya bölüm hakkında ön
                                bilgi edinmeyi sağlayan, okura yazarın kaynakları hakkında fikir veren alıntı
                                ifadelerdir.



                               ÖRNEK   Ahmet Ümit’in Hristiyanlık ve İncil ile ilgili bilgiler barındıran ve bir seri katilin
                                ardındaki sır perdesini aralamaya çalışan Kavim adlı romanında Eski Ahit’ten
                                alıntılanan “Öldürmeyeceksin. Eski Ahit, Çıkış, 20:13.” ifadesi epigraf olarak
                                kullanılır. Yazar bu yolla okurunu metne hazırlar, romanına başlamadan önce
                                okurunun metinde karşılaşacağı konu ile ilişki kurmasını sağlar.





   248
   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255