Page 116 - Ekonomi (Tüm Kitap)
P. 116

4. Kaynak Kullanımlarını İyileştirme: Bankalar ekonomik kalkınmaya katkıda bulunabilmek
            için; topladıkları kaynakları belirli yörelere, sektörlere ve kişilere aktararak ülke kaynaklarının dağı-
            lımını da yönlendirir.

                  5. Kısa Süreli Fonları Uzun Süreli Fonlar Hâline Dönüştürme: Kişilerin kısa süreli ve sahip
            oldukları küçük miktardaki fonlarını toplayan bankalar, bunları ekonomide uzun süreli fonlar hâline
            dönüştürür ve böylelikle de yatırımlara finans sağlar.
                  6. Kaydi Para veya Banka Parası Yaratma: Ülke ekonomisinin büyümesi, işlemlerin artma-

            sı, kâğıt paranın hacim ve dolaşım hızının yetersiz kalması sonucunda bu yetersizlik ve eksiklik; kay-
            di para denilen “banka parası” kavramının çağdaş anlamda kullanılmasını beraberinde getirmiştir.
            Günümüzde elektronik bankacılığın gelişmesi ile ekonomide banknot ve çeklerin daha az dolaştığı,
            ödemelerin yaygın olarak bankalarda hesaptan hesaba aktarma yolu ile yapıldığı ekonomik düzene

            geçiş gerçekleşmiştir.
                  7. Ulusal ve Uluslararası Ticareti Geliştirme: Bankacılık sistemi; geliştirdiği, uyguladığı çe-
            şitli ödeme ve kredilendirme yöntemleri (finansal kiralama, faktoring gibi finansman teknikleri, te-
            minat mektupları, belgeler karşılığında ödeme, akreditif) ile ulusal ve uluslararası ticaretin artmasına

            katkıda bulunur.
                  8. Para Politikasının Etkinliğini Artırma: Bir ekonomide etkili bir para politikasının izlene-
            bilmesi için gelişmiş bankacılık sisteminin varlığı gereklidir.
                  9. Gelir ve Servet Dağılımını Etkileme: Bankacılık sistemi, izlediği kredilendirme politikası

            ile ekonomide gelir ve servet dağılımını etkiler.
                  10. Diğer Bankacılık Hizmetleri: Havale, eft, fatura gibi iş ve işlemleri yapar.
                  Bankaların Sorumlulukları
                  1. Müşterilerinin Kimliklerini Tespit Etme Zorunluluğu: Bankacılık kanunu kara paranın

            aklanmasını önlemek amacıyla bankaların müşterilerinin açık kimliğini tespit etme zorunluluğu var-
            dır. Böylece kara paranın bankalar aracılığıyla yasallaşması engellenmektedir. Kimliğin belirlenmesi
            parayı yatıranın kim olduğunu açıkça gösterebileceğinden kara paranın aklanmasıyla görevli yetkili
            kuruluşlarca bunun kökeninin araştırılabilmesini mümkün kılacaktır. Bu sebepten bankaların; kim-

            liğini ve vergi kimlik numarasını belgeleyemeyen müşterilerin adına mevduat, kredi ve her ne adla
            olursa olsun hesap açmaları, sözleşme düzenlemeleri, havale ve kambiyo hizmetleriyle diğer banka-
            cılık ve mali hizmetleri vermeleri yasaktır.
                  2.  Müşterilerin  Haklarına  İlişkin  Esaslar:  Bankalar,  müşterilerinin  verilen  hizmetlerden

            kaynaklanan her türlü sorularına cevap verecek bir sistem kurmak ve bu sistemle ilgili olarak müş-
            terilerini bilgilendirmek zorundadırlar. Bankalar ile bireysel müşteriler arasında, bankaların faaliyet
            konularına ilişkin olarak yapılacak sözleşmelerin şekil ve içeriğinde yer alması gereken asgari unsur-
            lar Türkiye Bankalar Birliği tarafından belirlenmiştir. Bankalar, müşterileriyle imzaladıkları sözleş-

            melerin onaylı bir örneğini mutlaka, yaptıkları diğer işlemlere ilişkin her türlü belgenin bir örneğini
            talepleri üzerine müşterilerine vermek zorundadır.
                  3. Banka ve Çalışanlarının Sır Saklama Sorumluluğu: Bankalar güvenilir bir kurum olmala-
            rı gerektiği düşüncesiyle müşterilerinin sırlarını başkalarına açıklamamak durumundadır. 5411 sayılı




                                                           114
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121