Page 33 - Ekonomi (Tüm Kitap)
P. 33

Girişimci, mal ve hizmet üretmek üzere kâr elde etme ya da zarar etme riskini göze alarak sahip
            olduğu sermayeyi yatırıma dönüştüren kişidir.

                  Girişimcinin özellikleri şöyle sıralanabilir:
                a) Üretim faktörlerini (tabiat, emek, sermaye) bir araya getirir.
                b) Üretim ve organizasyonu gerçekleştirir.
                c) Risk üstlenir.
                ç) Kâr amaçlar.
                  Girişimci, sahip olduğu işletmesini doğrudan doğruya kendisi idare edebileceği gibi işletme
            yönetimini profesyonel kişilere de devredebilir.

                  Büyük yatırımların gerçekleştirildiği şirketlerde iyi eğitim görmüş yöneticilere her zaman ihti-
            yaç vardır. Girişimcilik, ülkenin ekonomik büyüme ve kalkınmasının temel taşını oluşturur.
                  Üretim faktörü olarak kabul edilen bir diğer kaynak da teknolojidir. Bir mal veya hizmetin üre-
            timi için gerekli bilgi, organizasyon ve tekniklerin bütününe teknoloji denir. Daha geniş tanımıyla
            teknoloji, üretimle ilgili bilgileri kapsar. Bu bilgiler bilimsel bilgi, mühendislik bilgisi veya işletim
            becerisi olarak sıralanabilir. Diğer taraftan teknoloji, organizasyonu ve tekniği içerir. Makineler, alet-
            ler ve diğer ekipmanlar ile bunların işletim kurallarını, bakım onarım ve eğitim gibi yardımcı faaliyet-
            lerini de kapsar. Teknoloji, üretimle ilgili bilginin gerçek hayatta kullanılmasını ifade eden tekniklerin
            bütününü oluşturmaktadır.

                  Teknolojinin emeğin niteliğine etkileri vardır. Emek açısından yeni teknolojilere dayalı çalışma
            sisteminde yer edinebilmek ve işsiz kalmamak için özel yetenek, bilgi ve becerilere sahip olmak ge-
            rekmektedir. Emeğin verimliliği özellikle teknik yeniliklerin uygulanması ile artar. Örneğin iki saatte
            yapılacak bir işin bir saatte yapılması ile emeğin verimi artırılır.
                  Günümüzde giderek küreselleşen pazarlarda işletmeler, yoğun rekabet koşulları altında faali-
            yetlerini sürdürmektedir. Bu gelişmeler sonucunda üreticiler, rekabet üstünlüğü sağlayabilmek için
            çok çeşitli ürünleri hızlı bir şekilde uygun maliyet ile istenilen kalitede üretmek ve piyasaya sürmek

            durumundadır. Rekabet avantajını geliştirme isteği, işletmelerin yüksek teknolojiye yönelmelerinin
            önemli bir nedenidir. Böylece işletmeler, tüketici taleplerini daha hızlı ve daha kaliteli mamullerle
            karşılama olanağına ve piyasalarda yüksek pazar oranına sahip olabilmektedir.
                  Bilişim alanındaki gelişmeler, bilgi toplumuna geçişin yaşandığı günümüzde teknolojinin öne-
            mini artırmıştır. İleri üretim teknolojileri; tasarım aşamasındaki bilgisayar kullanımından, üretim aşa-
            masında kullanılan tezgâh ve teçhizatın entegrasyonuna kadar olan tüm aşamalarda kullanılan tek-
            nolojileri kapsar. İleri imalat teknolojileri kullanan işletmeler, bu sistemleri kurabilmek için önemli
            yatırımlar yapar.
                  Günümüz küresel rekabet ortamında ileri imalat teknolojilerinin işletmelere en önemli katkısı

            işletmelerin rekabet güçlerini artırmasıdır. Aynı zamanda işletmelerin yeni teknolojiyi uygulamaları
            hem ürün çeşitlemesi hem de yeni iş düşünceleri için fırsatlar sunmaktadır.














                                                           31
                                                           31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38