Page 63 - Ekonomi (Tüm Kitap)
P. 63

Talebe Etki Eden Faktörler


              1. Mal ve Hizmetlerin Fiyatı: Üreticiler, üretim maliyetlerinin üzerine bir miktar kâr payı koya-
                rak satış fiyatını oluştururlar. Mal ve hizmetin satış fiyatının yüksek olması talebin düşmesine,
                düşük olması talebin artmasına neden olur.




             2. Tüketicilerin Gelir Seviyeleri: Tüketicilerin gelir seviyesi yükseldiğinde mal ve hizmet talep-
                lerinde artış, düştüğünde ise azalma görülür.




             3. İhtiyaçların Şiddet Derecesi: İhtiyaçların şiddet derecesinin az ya da çok olması talep kararını
                etkiler. Genel olarak zorunlu ihtiyaçlar zorunlu olmayan ihtiyaçlarla karşılaştırıldıklarında, zo-
                runlu ihtiyaçların daha şiddetli olduğu görülür.




             4. Nüfus: Nüfusun büyüklüğü ve yapısı talebi etkiler. Örneğin çocuk nüfusunun çok olması oyun-
                cak sektöründeki talebi artırır.



             5. Diğer Malların Fiyatları: Fiyatı diğerine göre daha yüksek olan ürünün yerine ikame edile-
                bilecek (o ürünün yerini tutabilecek) başka bir ürün varsa tüketiciler, taleplerini genellikle bu
                ürünlere yönlendirir.



             6. Kişilerin Alışkanlıkları ve Tercihleri: Kişilerin alışkanlıkları, bir ürüne olan talebin belirlen-
                mesinde önemlidir. Yaşanan bölge ve iklim koşulları istek ve tercihleri etkiler.





                  Tüketicilerin geleceğe ilişkin beklenti-
             leri de tüketici davranışlarını etkiler. Örneğin
             gelecekte bir malın fiyatının yükseleceğinin

             beklenmesi; tüketicileri, o malı önceden satın
             almaya  teşvik  edecektir.  Tüketiciler  benzer
             şekilde,  ileride  ucuzlayacağına  inandıkları
             mal ve hizmetlerin alımını erteleyeceklerdir.
                  Bir maldan ne kadar talep edileceği, o

             malın piyasa fiyatının etkisi altındadır. Örne-
             ğin  konut  fiyatları  yükselirse  binalara  olan
             talep azalır. Malın fiyatı ile satın alma isteği   Görsel 2.1: Bir malın fiyatı düştükçe o mala olan talep artar.

             arasında ters orantı vardır. Malın piyasadaki
             fiyatı yükseldiğinde talebi azalır. Fiyatı düşen malın ise talebi artar. Buna talep kanunu denir.







                                                           61
                                                           61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68