Page 63 - Ekonomi (Tüm Kitap)
P. 63
Talebe Etki Eden Faktörler
1. Mal ve Hizmetlerin Fiyatı: Üreticiler, üretim maliyetlerinin üzerine bir miktar kâr payı koya-
rak satış fiyatını oluştururlar. Mal ve hizmetin satış fiyatının yüksek olması talebin düşmesine,
düşük olması talebin artmasına neden olur.
2. Tüketicilerin Gelir Seviyeleri: Tüketicilerin gelir seviyesi yükseldiğinde mal ve hizmet talep-
lerinde artış, düştüğünde ise azalma görülür.
3. İhtiyaçların Şiddet Derecesi: İhtiyaçların şiddet derecesinin az ya da çok olması talep kararını
etkiler. Genel olarak zorunlu ihtiyaçlar zorunlu olmayan ihtiyaçlarla karşılaştırıldıklarında, zo-
runlu ihtiyaçların daha şiddetli olduğu görülür.
4. Nüfus: Nüfusun büyüklüğü ve yapısı talebi etkiler. Örneğin çocuk nüfusunun çok olması oyun-
cak sektöründeki talebi artırır.
5. Diğer Malların Fiyatları: Fiyatı diğerine göre daha yüksek olan ürünün yerine ikame edile-
bilecek (o ürünün yerini tutabilecek) başka bir ürün varsa tüketiciler, taleplerini genellikle bu
ürünlere yönlendirir.
6. Kişilerin Alışkanlıkları ve Tercihleri: Kişilerin alışkanlıkları, bir ürüne olan talebin belirlen-
mesinde önemlidir. Yaşanan bölge ve iklim koşulları istek ve tercihleri etkiler.
Tüketicilerin geleceğe ilişkin beklenti-
leri de tüketici davranışlarını etkiler. Örneğin
gelecekte bir malın fiyatının yükseleceğinin
beklenmesi; tüketicileri, o malı önceden satın
almaya teşvik edecektir. Tüketiciler benzer
şekilde, ileride ucuzlayacağına inandıkları
mal ve hizmetlerin alımını erteleyeceklerdir.
Bir maldan ne kadar talep edileceği, o
malın piyasa fiyatının etkisi altındadır. Örne-
ğin konut fiyatları yükselirse binalara olan
talep azalır. Malın fiyatı ile satın alma isteği Görsel 2.1: Bir malın fiyatı düştükçe o mala olan talep artar.
arasında ters orantı vardır. Malın piyasadaki
fiyatı yükseldiğinde talebi azalır. Fiyatı düşen malın ise talebi artar. Buna talep kanunu denir.
61
61