Page 64 - Ekonomi (Tüm Kitap)
P. 64

Gömlek fiyatı ile talep edilen gömlek miktarı arasındaki ilişkiyi gösteren tablo ve grafik aşağıda
            gösterilmiştir.
                                                              Gömlek Fiyatı (TL)
                           Tablo 2.1: Yıllık Gömlek Talebi
                                                                20
                       Gömlek Fiyatları     Gömlek Talebi                 Talep
                             (TL)              (Adet)           15
                              10                5000            10

                              15                3500
                              20                2000             0                      Gömlek Miktarı (Adet)
                                                                     2000    3500    5000
                                                                          Grafik 2.1: Gömlek Talebi

                  Tablo 2.1’de ve Grafik 2.1’de yıllık gömlek talebi verilmiştir. Gömlek fiyatları ile satın alınan
            miktarlar arasında ters yönde bir ilişki söz konusudur. Fiyatlar düştüğünde satın alınan gömlek mik-

            tarı artarken fiyatlar yükseldiğinde satın alınan gömlek miktarı azalır.
                  Talep kanununa göre yüksek fiyat düzeyinde mal miktarının azalması iki temel etkiye bağlıdır.
            Bunlar ikame ve gelir etkileridir.

                  İkame Etkisi: Bir malın talebini etkileyen unsurlardan biri, o malla yakın ilişkili malların (ika-
            me mallar) fiyatlarıdır. Tüketiciler, bir malın fiyatı yükseldiğinde bu malın yerine fiyatı düşük ve bu
            malla yakın ilişkili malları tercih ederler. Bu davranış, fiyatı yükselen malın alımını azaltır. Buna
            ikame etkisi denir. Örneğin kırmızı et fiyatları yükseldiğinde beyaz ete olan talep artıyorsa kırmızı
            et ve beyaz et; zeytinyağının fiyatı yükseldiğinde ayçiçeği yağına olan talep artıyorsa zeytinyağı ve

            ayçiçeği yağı birbirine rakip olan (ikame) mallardır.
                  Gelir Etkisi: Bir malın fiyatı arttığında kişilerin geliri sabit kalıyorsa satın alma gücü azalır.
            Çünkü aynı gelirle bu maldan daha az satın alma gerçekleşecektir. Örneğin üç adet yaş pasta alan

            tüketici, yaş pasta fiyatları arttığında geliri artmayıp sabit kalırsa iki yaş pasta alacaktır.
                  Gelir ve ikame etkileri sadece malın fiyatı yükseldiği zaman değil, malın fiyatı düştüğü zaman
            da görülür. Talebi etkileyen diğer faktörler sabitken tüketicinin gelirinde meydana gelecek olan bir
            değişme, fiyat düzeyleri değişmese bile tüketicinin talep ettiği mal ve hizmet miktarını değiştirecek-
            tir. Tüketicinin gelirinde meydana gelen bir artış normal malların talebinde de artışa yol açacaktır.

            Tersine, tüketici gelirinde bir azalma ise normal malların talebinde azalmaya yol açacaktır. Örneğin
            et fiyatları sabitken tüketici gelirindeki artış et talebini arttırırken tüketici gelirinde bir azalma, et
            talebini azaltacaktır.

                  İkame ve gelir etkileri dışında, tüketicilerin alışkanlıkları ve tercihleri ile nüfus ve nüfusun
            yapısı da talep üzerinde etkilidir. Bireylerin bir malı diğerine oranla ne ölçüde tercih ettikleri, fiyat
            ne olursa olsun talep miktarını etkileyecektir. Zaman içinde tüketici tercihlerindeki değişme de talebi
            etkileyecektir. Örneğin konserveler yerine taze sebzelerin tercih edilmesi, konserve talebini düşürür-
            ken taze sebze talebini artıracaktır.

                  Belirli bir mala olan talebi belirleyen etkenlerden bir diğeri, nüfus ve nüfusun yapısıdır. Nüfus
            ile kastedilen, belirli bir malı tercih eden tüketicilerin sayısıdır. Malı ya da hizmeti tercih eden tüketici




                                                           62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69