Page 66 - Ekonomi (Tüm Kitap)
P. 66
B) ARZ
Arz, mal ve hizmetlerin belirli bir
fiyat karşılığında müşteriye sunulmasıdır.
Belirli bir piyasada, belirli bir zamanda,
belirli bir fiyattan satılmak istenilen mik-
tar arz miktarıdır. İşletmeler, yükselen
fiyatlardan yararlanmak için arz ettikleri
miktarı artırmaya çalışırken fiyatların düş-
mesi durumunda arz miktarını azaltır.
Arzın oluşabilmesi için;
1. Belirli bir piyasa,
2. Belirli bir zaman, Görsel 2.3: Üreticiler ürünlerini yüksek fiyattan satmak ister.
3. Belirli bir fiyat olmalıdır.
Arza Etki Eden Faktörler
1. Malın Piyasa Fiyatı: Fiyatı artan malın arzı yükselir. Fiyatı azalan malın arzı düşer.
2. Malın Maliyet Şartları: Malı temin etmek veya üretmek için yapılan masraflar fazla ise arz
azalır. Masraflar düşük ise arz artar.
3. Üretimde Kullanılan Teknoloji: Mal üretimi, yeni teknoloji ile verimli şekilde yapılıyorsa o
malın arzı yüksek olur.
4. Diğer Malların Fiyatları: Bir malın fiyatı aynı kalırken başka malların fiyatlarında artış olursa
onları üretmek ve pazarlamak daha kârlı hâle gelecektir.
5. İleriye Dönük Fiyat Beklentileri: Bir malın fiyatının gelecekte azalması bekleniyorsa daha
fazla arz edilir. Fiyatının artması bekleniyorsa daha az arz edilecektir.
64