Page 74 - Ekonomi (Tüm Kitap)
P. 74
Piyasanın Genişliği Açısından Piyasa Çeşitleri
Piyasalar genişliğine göre yöresel (yerel), bölgesel, ulusal ve uluslararası olmak üzere dört
gruba ayrılır.
Bazı mal ve hizmetler sadece belirli bir yörede (il, ilçe) satışa sunulur. Böyle bir durumda yerel
ya da yöresel piyasa söz konusudur. Örneğin A firması ürettiği unlu mamulleri sadece bir ilde pazar-
lıyorsa adı geçen mamuller için sadece yerel bir piyasadan bahsedilebilir.
A firması ürettiği mamulleri sadece İç Anadolu Bölgesi’nde pazarlıyorsa bölgesel bir piyasadan
söz edebiliriz. Aynı firmanın ürettiği mamulleri Türkiye’de pazarlaması hâlinde ulusal bir piyasadan,
başka ülkelere de pazarlaması hâlinde uluslararası bir piyasadan söz edilir.
Alışverişe Konu Olan Malların Niteliği Açısından Piyasa Çeşitleri
Mal ve hizmet piyasaları; herhangi bir piyasada alışverişe konu olan unsur, mal ve hizmet ola-
bileceği gibi üretim faktörü de olabilir. Alışverişe konu olan unsur mal ise mal piyasalarından, hizmet
ise hizmet piyasalarından söz edilir. Örneğin unlu mamuller piyasası, mal piyasası için örnek teşkil
ederken bankacılık sektörü hizmet piyasası için örnek teşkil etmektedir.
Alışverişe konu olan mallar üretim faktörleri de olabilir. Emek piyasası, üretim faktörleri pi-
yasası için verilebilecek en güzel örnektir. Bu piyasada emek arz edenler ile emek talep edenler bir
araya gelir.
Görsel 2.9: Piyasalar, alıcı ve satıcıların birbirleri ile iletişim içinde oldukları yerlerdir.
72