Page 72 - Ekonomi (Tüm Kitap)
P. 72

2. Eksik Rekabet
                  Tam rekabetin var olabilmesi için

            mutlaka bulunması gereken koşullardan
            birinin, birkaçının ya da tümünün aksa-
            ması durumunda oluşan piyasadır. Ger-
            çek hayatta, esas itibarıyla eksik rekabet
            piyasaları bulunur. Çünkü çeşitli sebep-
            lerden  tam  rekabet  piyasası  koşulları
            gerçekleşmez yani aksar.

                  Eksik  rekabet  piyasası  “satıcılar
            yönünden”  ve  “alıcılar  yönünden”  ol-
            mak üzere iki gruptaki piyasa türlerin-   Görsel 2.7: Rekabet iki ya da daha çok işletme veya grup arasında olabilir.
            den oluşur.



                                           Tablo 2.4: Eksik Rekabet Piyasası Türleri

                            Satıcılar Yönünden                               Alıcılar Yönünden

             1. Monopol Piyasası (Tek satıcı, çok sayıda alıcı)   1. Monopson Piyasası (Tek alıcı, çok sayıda satıcı)


             2. Oligopol piyasası (Az sayıda satıcı, çok sayıda alıcı)  2. Oligopson piyasası (Az sayıda alıcı, çok sayıda satıcı)
             •  Düopol piyasası (İki satıcı, çok sayıda alıcı)  •  Düopson Piyasası (İki alıcı, çok sayıda satıcı)
             •  Tripol piyasası (Üç satıcı, çok sayıda alıcı)  •  Triopson Piyasası (Üç alıcı, çok sayıda satıcı)



             3. Monopolcü Rekabet Piyasası (Çok satıcı, çok alıcı)



                  Tablo 2.4’te yer alan eksik rekabet piyasası türlerinden en yaygın olanlar; monopol, oligopol
            ve monopolcü rekabet piyasalarıdır. Bu arada nadiren de olsa diğer piyasalara rastlamak mümkündür.

            Düopol ve tripol piyasaları, oligopol piyasasının özel şekilleridir.
                  Satıcılar Yönünden Eksik Rekabet Piyasaları
                  2.1. Monopol (Tekel) Piyasası: Tek satıcı ve çok alıcının bulunduğu piyasadır. Buna göre tek
            satıcı firma fiyatı belirleyecek, alıcılar ise bu fiyatı kabul edecektir. Piyasaya yeni firmaların girmesi,

            oldukça etkili engellerle kısıtlanır. Bu engeller; yasal, teknolojik ve ekonomik olabilir. Örneğin ülke-
            mizde demir yolu taşımacılığı sadece devlet tarafından yapılmaktadır.
                  2.2. Oligopol Piyasası: Bir mal veya hizmet piyasasında satıcılar az, bunun yanı sıra alıcılar
            çok sayıda ise bu tür piyasalara oligopol piyasası denir. Bu tür piyasalarda firmalar, homojen veya

            farklılaştırılmış ürünler satar ve piyasaya girişi kısıtlayan önemli engeller vardır. Oligopol piyasa-
            sında faaliyette bulunan az sayıda büyük firmanın, karşılıklı olarak birbirleriyle bağımlılık ilişkisi
            içerisinde oldukları varsayılır. Firmalardan birisinin üretim ve satış konusunda alacağı karar, diğer
            firmaların da kararlarını etkilemektedir. Şeker, çimento, deterjan, otomobil ve çelik piyasaları gibi.





                                                           70
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77