Page 107 - Biyoloji
P. 107
BİYOLOJİ
12
FOTOSENTEZ VE SOLUNUM İLİŞKİSİ
Mitokondri.ve.kloroplastlarda.ETS.yardımıyla.ATP.sentezi.kemiosmotik.
görüş.ile.açıklanır..Bu.görüşe.göre.mitokondri.ve.kloroplastlarda.elekt-
ron. taşıma. sistemi,. protonları. (H ). mitokondri. matriksi. ve. kloroplast.
+
stromasından.elektron.enerjisi.yardımıyla.zarlar.arası.bölge.ve.tilakoit.
boşluklara.pompalar..Mitokondrideki.zarlar.arası.bölge.ve.kloroplastın.
tilakoit.boşluklarında.biriken.protonlar,.ATP.sentaz.kanallarından.difüz-
yonla.matriks.ve.stromaya.geri.döner..Bu.sırada.ATP.sentezlenir.(Gör-
sel.4.10).
KLOROPLAST
MİTOKONDRİ
Difüzyon
H + yoğunluğu yüksek
H +
ELEKTRON Tilakoid zar
İç zar TAŞIMA
SİSTEMİ
ATP
Sentaz Stroma
Matriks H + yoğunluğu düşük
ADP + P i
ATP
H +
Görsel 4.10: Mitokondri ve kloroplastta elektron taşıma sistemi
ETKİNLİK
Etkinliğin Adı: Fotosentez solunum ilişkisi
Etkinliğin Amacı: Fotosentez solunum ilişkisini kavramak
Etkinliğin Süresi: 1 ders saati
Araç Gereç: 2 adet cam fanus, 2 adet özdeş
mum, 1 adet saksı bitkisi
Uygulama
• Beşer kişilik çalışma grupları oluşturunuz.
• Grup arkadaşlarınızla aranızda seçim I. deney düzeneği II. deney düzeneği
yaparak görevleri paylaşınız ve
yardımlaşarak çalışınız.
• Laboratuvar ortamında I. deney düzeneğindeki cam fanusun içerisine sadece yanan
mumu, II. deney düzeneğindeki cam fanusun içerisine yanan mum ve saksı bitkisini
hava almayacak şekilde koyunuz. Mumların yanma sürelerini gözlemleyip not ediniz.
Sonuçlandırma
1. Hangi mumun daha uzun süre yandığını sebebi ile açıklayınız.
...........................................................................................................................................
2. Deney sonunda cam fanuslarda neden su buharı oluştuğunu açıklayınız.
...........................................................................................................................................
106