Page 123 - Coğrafya
P. 123
5 5 Turizmin Türkiye Ekonomisindeki Yeri
Turizm, bir ülkeye ekonomik katkı sağlayan en önemli lokomotiflerden biridir. Ulaşım yolu şirketleri, ki-
ralama şirketleri, otel ve pansiyon gibi işletmeler, yeme içme ile ilgili işletmeler, alışveriş merkezleri gibi
pek çok iş sahasına hizmet eder. Turizm; ülkelerdeki işsizliği ve dış ticaret açığını engelleyen, döviz girdisi
sağlayan ve dünya barışına katkıda bulunan çok önemli bir ekonomik faaliyettir (Grafik 5.2).
Türkiye gerek jeopolitik konumu gerekse birçok medeniyete ev sahipliği yapmış olmanın bir sonucu olan
kültürel ve tarihî zenginliklerinden dolayı büyük bir turizm potansiyeline sahiptir. Türkiye’deki cari açık
sorununu çözmek, istihdam yaratmak ve ülkemizin uluslararası platformlarda tanıtımını yapmak için turizm
vazgeçilmez bir sektördür. Turizmin dış ticaret açığını karşılama payı, 2016 itibarıyla yaklaşık %40’tır.
Turizmin GSMH’deki payı, yıllar içinde değişiklik göstermiştir. TURSAB verilerine göre bu pay, 1963’te
0,1 iken 2016’da 2,6’dır. Turizm gelirlerinin ihracattaki oranı, 1963 yılında 2,1 iken 2016’da 15,5’e yük-
selmiştir. Bu veriler turizmin son elli yıllık zaman zarfı içerisinde ekonomimizdeki yerinin ve öneminin ne
kadar arttığının bir göstergesidir.
Turizm Geliri Turist Sayısı
($) Milyon Kişi
45 45
30
30
Turizm Geliri
16 16
Gelen Turist Sayısı
0 0
2011 2012 2013 2014 2015 2016
Grafik 5.2: Türkiye’de yıllara göre turizm gelirleri ve turist sayısı TÜİK, 2017
Türkiye’de özellikle 1980 yılı sonrasında turizmin Türkiye’nin ekonomik gelişimine katkısı hız kazanmış-
tır. Bu hızda şüphesiz 1982’deki Turizm Teşvik Kanunu ile artan turizm yatırımlarının etkisi büyüktür.
Özellikle istihdam konusunda turizm sektörü bir milyonu aşkın insanın çalıştığı bir sektör olmuştur. Tür-
kiye’de turizm gelirleri, 1980’de 326 milyon dolar iken 1990’da 3.225 milyar dolar, 2016’da 22 milyar
dolardır (Tablo 5.3).
122