Page 27 - Felsefe 11 | 1.Ünite
P. 27
1. ÜNİTE MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl Felsefesi
D Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruların doğru seçeneğini işaretleyiniz.
13. “Gılgamış Destanı”nı tabletlere yaza- 16.
rak düşüncenin yazılı kültüre aktarıl- I. Diogenes
masını sağlayan ilk medeniyet aşağı- II. Lukianos
dakilerin hangisidir? III. Aristoteles
IV. Thales
A) Hint
B) Çin V. Ksenofanes
C) İran
Yukarıdaki filozofların hangileri
D) Mısır
Anadolu’nun batısında yaşamamıştır?
E) Sümer
A) I-II
14. Konfüçyüs, “İdeal Bir İnsan ve Topluma B) II-III
Dair Konuşmalar” adlı eserinde “Erdem, C) II-III-IV
erdem içindedir.” demektedir. Bu söze D) III-IV-V
göre bir erdemi istemek başka bir erde- E) I-II-III-IV-V
mi de istemektir. Farklı erdemler birbiri-
ni tamamlayan bir yapıdadır. 17. Değişme karşısında değişmeden kalan
asıl varlığı bilmenin insan hayatına
Bu duruma uygun düşecek örnek aşa-
faydası hangi seçenekte doğru olarak
ğıdakilerin hangisinde verilmiştir?
verilmiştir?
A) Kurnaz esnafın müşterilerine karşı A) Varlığın yapısının araştırılması ve
güler yüzlü davranması “arkhe”nin ne olduğu sorusunun
B) Canı sıkılan kişinin eşine ev
yanıtlanması
işlerinde yardım etmesi
B) İnsanın gerçek varlığı ve değerli
C) Mahalle sakinlerinin mahalle olanı bilmesiyle eylemlerine anlam
çeşmesini tamir etmesi vermesi
D) Akrabalık ilişkilerini seven bir C) Duyuların bitmeyen bir değişmeyi
gencin bayram ziyaretlerine
ve oluşu işaret ederek insanı çevre-
katılması
sine yöneltmesi
E) Kişinin şans oyunlarını haksız D) Değişmenin varlığın asıl gerçeği
kazanç olarak görmesi
olup olmadığı konusunda insanı
şüpheye düşürmesi
15. Thales; evrenin ana maddesini, ilk
E) Değişmenin gerisinde değişmeden
nedenini aramış, doğadaki her şeyin
kalan ve üstün olan asıl varlığın
temelinde suyun olduğunu iddia etmiş- olduğunu bilmesi
tir. Thales’ten sonra Anaksimandros,
arkhe olarak sonlu bir varlık olan suyun 18. Lao Tse’nin düşüncesinde evrendeki
sonsuz sayıda varlığın oluşumunu açık-
her türlü değişimin beslendiği sonsuz
lamada yetersiz olduğunu söyleyerek
kaynak aşağıdakilerden hangisidir?
arkheyi sonsuz olan “apeiron” kavramı
ile açıklamıştır. A) Tao
B) İdea
Buna göre aşağıdakilerden hangisi
C) Madde
“apeiron”un bir özelliği olamaz?
D) Form
A) Nicelik olarak sınırsızdır. E) Aperion
B) Duyusal, somut bir varlıktır.
C) Sonsuzluk niteliği vardır.
D) Bütün varlıkların temelidir.
E) Nitelik olarak belirsizdir.
37