Page 28 - Felsefe 11 | 1.Ünite
P. 28
1. ÜNİTE
19. 22. Platon’a göre gerçeğin bilgisi “episte-
I. Kâğıdın görüntüsü, gerçeğinin yansıma- me”ye akıl yoluyla ulaşılır. Akıl, bu bil-
sıdır. giye ulaşmak için ruhun derinliklerine
II. Kâğıdın bilgisi beyaz, yanıcı ve yırtıla- yönelir ve orada varolan bilgileri açığa
bilen olmasıdır. çıkarır.
III. Kâğıdın bilgisi, görünüşünden soyutla- Platon’un bu görüşü aşağıdakilerden
narak ideayla kavranır. hangisiyle ifade edilir?
IV. Kâğıdın bilinmesi, onun nedenlerinin A) Bilmek, anımsamaktır.
bilinmesidir.
B) Bilmek, tecrübe etmektir.
Aristoteles’in bilgi görüşüne ait olan
C) Bilgi, genellemelerle elde edilir.
öncüller aşağıdakilerin hangisinde D) Bilmek, özün bilgisini bilmektir.
verilmiştir?
E) Bilgi, tahmin ve sanıdan meydana
A) I-II gelir.
B) I-III
C) II-III 23. Ahlakın kaynağı mutluluktur ve mutlu-
D) II-IV luğa iyi ideasına ulaşmaya çalışmakla
E) III-IV varılır.
Platon’a göre iyi ideasına aşağıdaki-
20. Aristoteles’in görüşlerine göre insa- lerden hangisiyle ulaşılır?
nın toplumsal yaşamdaki refahı neye
A) Ödev bilinci taşımak
bağlıdır?
B) Erdemli olmak
A) Cömertlik C) Sorumlu davranmak
B) İyi yönetim D) İyi niyetle hareket etmek
C) Bilgelik E) Faydalı olana yönelmek
D) Güç ve nüfuz
E) Çoğunluğun idaresi 24. Ustanın biri ormanda gezerken yaşlı
bir ağaca rastlar. Ağacın dallarını keser,
21. Platon’un “Devlet” adlı eserindeki toplayarak atölyesine götürür. Dalları
görüşleri dikkate alındığında devleti yontar ve şekil verir. Sonunda bir sandık
yönetenlerin bilgili, akıllı ve adil olması yapar.
gerekir. Buna göre aşağıdakilerden
hangisi bu düşüncenin gerçekleşmesi- Metinde geçen usta ve sandık kav-
nin koşuludur? ramları Aristoteles’in aşağıda verilen
A) Topluluğun erke itaat etmesi hangi nedenlerine sırasıyla karşılık
gelmektedir?
B) Yöneticilerin filozof olması
C) Yurttaşların eğitimden geçmesi A) Fail, maddi
D) İnsanın toplumsal yaşama uyumu B) Maddi, ereksel
E) İnsanların seçkin bir zümre C) Ereksel, maddi
tarafından yönetilmesi D) Maddi, formel
E) Fail, formel
DEĞERLENDİRME
Cevaplarınızı cevap anahtarıyla karşılaştırınız. Yanlış cevap verdiğiniz ya da cevap verir-
ken tereddüt ettiğiniz sorularla ilgili konuları veya faaliyetleri üniteye dönerek tekrarlayınız.
Cevaplarınızın tümü doğruysa bir sonraki öğrenme faaliyetine geçiniz.
38