Page 23 - Felsefe 11 | 1.Ünite
P. 23

1. ÜNİTE                                                                    MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl Felsefesi







                         Metin Analizi


               Aşağıdaki metni okuyup metinden hareketle verilen soruları cevaplayınız.

            DAVRANIŞLARDA ORTA YOLU BULMA
               İkinci Kitap
               Biri düşünce, diğeri ise karakter erdemi olmak üzere iki tür erdem vardır. Bunlardan düşünce
            erdemi daha çok eğitimle oluşur ve gelişir, bu nedenle de deneyim ve zaman gerektirir; karakter
            erdemi ise alışkanlıkla edinilir.
               ...
               Üzerinde durduğumuz sav, her ne kadar böyle bir sav ise de onu desteklemeyi denemeli. İlkin
            güç ve sağlık konusunda gördüğümüz gibi “Bu tür şeyler, doğal yapıları gereği eksiklik ya da aşırılık
            yüzünden bozulur.” savını araştıralım. Nitekim aşırı ve eksik yapılan beden eğitimi gücü yıpratır,
            aynı şekilde içecek ve yiyecekler çok fazla ya da çok az olduğu zaman sağlığı bozar; dengeli olduğu
            zaman ise sağlığı meydana getirir, artırır ve korur. Ölçülülük, yiğitlik ve öteki erdemlerde de bu
            böyledir. Her şeyden kaçan, korkan ve hiçbir şeye dayanamayan korkak; hiçbir şeyden korkmayan,
            her şeyin üzerine giden cüretli olur. Aynı şekilde her hazzı tadan ve hiçbirinden uzak kalmayan
            haz düşkünü, yabani gibi hepsinden kaçan ise duygusuz olur. Ölçülülük de yiğitlik de aşırılık ya da
            eksiklik yüzünden bozulur, orta olma ile korunur.
               ...
               O hâlde karakter erdeminin orta olma olduğu ve ne şekilde orta olduğu: Biri aşırılık öteki eksik-
            lik olan iki kötülüğün ortası olduğu ve etkilenimlerde ve eylemlerde ortayı hedef edinmekle böyle
            olduğu yeterince belirtilmiş oldu. Bu nedenle erdemli olmak güç iştir. Her şeyde ortayı bulmak zor
            iştir. (…) Öfkelenmek, para vermek ve harcamak herkesin yapabileceği kolay bir şeydir ama bun-
            ların kime, ne kadar, ne zaman, niçin, nasıl yapılacağı ne herkesin bileceği bir şey ne de kolaydır.
            Bunları iyi yapmanın ender, övülesi, güzel bir şey olmasının nedeni de bu. Bunun için Kalypso’nun
            öğütlediği gibi ortayı arayanın önce ona daha karşıt olandan uzak kalması gerekiyor.
               …
               Nitekim uçlardan biri ötekinden daha çok yanlışa götürür; ortayı bulmak ise son derece güç
            olduğundan derler ki ikinci yol olarak en az kötü olanları seçmek gerekir. (…) Bu da bizim neler-
            den haz aldığımızdan nelerden acı duyduğumuzdan anlaşılacaktır. Öyleyse kendimizi bunlara ters
            yöne çekmemiz gerekli, eğri odunları düzeltenlerin yaptığı gibi isabetsizlikten çok uzaklaşmakla
            ortaya ulaşacağız.
                                                                             Aristoteles, Nikomakhos’a Etik





               1- Metinde kırmızıyla yazılmış kavramlarla ne anlatılmak istenmiştir?





               2- Metinde altı çizili bölümde vurgulanmak istenen düşünce nedir? Açıklayınız.




               3-  Aristoteles’in “altın orta” düşüncesinin temel dayanakları nedir? Açıklayınız.













                                                                                                               33
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28