Page 22 - Felsefe 11 | 4.Ünite
P. 22
4. ÜNİTE
D Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruları okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.
16. J. J. Rousseau’nun “Toplum Sözleşmesi” 18. J. Locke, “İnsan Zihni Üzerine Bir Deneme”
adlı eserine göre doğal yaşamdan adlı eserinde “İnsan zihni doğuştan boş bir
toplum düzenine geçiş; insanın levha gibidir.” sözünü hangi felsefe akımı-
davranışındaki içgüdünün yerine adaleti nın görüşlerini eleştirmek için söylemiş-
tir?
koyar, daha önce yoksun olduğu değer
ölçüsünü ona verir. Ancak ödevin sesi A) Sezgicilik
iç tepkilerin hak da isteklerin yerini B) Kritisizm
alınca o güne kadar yalnız kendini C) Pozitivizm
düşünen insan başka ilkelere göre D) Empirizm
davranmak, eğilimlerini dinlemezden E) Rasyonalizm
önce aklına başvurmak zorunda kalır.
19. Aristoteles’e göre “Bu, bir masadır.”
İnsan bu durumda doğadan sağladığı
dendiğinde karşılaşılan nesne, aklın
birçok üstünlüğü kaybetse de insanın
kalıpları olan kavramlar sayesinde
yetileri işleyip gelişir, düşünceleri açılır,
belirginleşir.
duyguları soylulaşır ve baştan başa ruhu Aşağıda verilenlerden hangisi
yükselir. Aristoteles’in bilgi görüşüne
Metne göre aşağıdakilerden hangisi benzemektedir?
toplum düzenine ait bir durumdur?
A) Bentham, “Fayda sağlayan bilgi
A) Eğilimler, insan aklını geride bırakır. doğrudur.”
B) İnsan, yalnızca kendi isteklerini B) Hume, “Duyular ve ideler bilginin asıl
gözetir. kaynağıdır.”
C) İnsana sağladığı bazı üstünlükler C) Locke, “Bilgimizin tümünün temelinde
vardır. deneyim vardır.”
D) Adalet zorunlu hâle gelir, düşünceler D) Kant, “Algısız kavramlar boş, kavramsız
açılır. algılar kördür.”
E) İnsanın davranışları içgüdüsel biçimde E) Hegel, “Bilgimize konu olan nesneler,
gelişir. mutlak bir zihnin eseridir.”
17. Aşağıdakilerden hangisi 18-19. yüzyıl 20. Hegel’in “Tinin Fenomenolojisi” adlı
felsefesinin özelliklerinden biri değildir? eserinde geçen “Gerçek olan akılsal,
akılsal olan gerçektir.” sözüne aşağıdaki
A) Din ve geleneksel düşünce eleştirilir.
yargılardan hangisi anlamca daha
B) Otoritelere tam bağlılık vardır.
uzaktır?
C) Akıl, en önemli unsur olmuştur.
D) Düşünce özgürlüğü gelişmiştir. A) Gerçek, aklı oluşturur.
E) Laik dünya görüşü gelişmiştir. B) Gerçek, akılla anlaşılır.
C) Gerçek, aklın ürünüdür.
D) Aklın dışında bir gerçeklik yoktur.
E) Akıl dışı olanlar gerçek de olamaz.
DEĞERLENDİRME
Cevaplarınızı cevap anahtarıyla karşılaştırınız. Yanlış cevap verdiğiniz ya da cevap verirken tereddüt
ettiğiniz sorularla ilgili konuları veya faaliyetleri üniteye dönerek tekrarlayınız. Cevaplarınızın tümü doğ-
ruysa bir sonraki öğrenme faaliyetine geçiniz.
116