Page 21 - Fen Lisesi Fizik 12 | 1. Ünite
P. 21

1.



             1.1. DÜZGÜN ÇEMBERSEL HAREKET                                                              BÖLÜM


            Yatay ve Sürtünmeli Virajda Güvenli Dönüş Şartı




                                                                     BİLGİ

                                                                    Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK),
                                                                     2018 verilerine göre Türkiye'deki
                        f                                            araç sayısı 22 818 544’tür. Türkiye’de-
                        s    r
                                                                    ki sürücü sayısı ise 28 181 930'dur.
                                                                    2018 verilerine göre kazaların yaklaşık
                                O                                   %44’ü ölüm ve yaralanma ile sonuç-
                                                                    lanmıştır. Kazaların başlıca nedeni
                                                                    yüksek hızdır.
                                                                    Tablo 1.1.1'de 2018 yılı trafik kaza
                                                                    bilgileri yer almaktadır.
            Şekil 1.1.16: Yatay ve sürtünmeli yolda sürtünme kuvveti-
            nin gösterimi

            Mühendisler, yolları tasarlarken yolun yapısını ve vi-
            rajın yarıçapını dikkate alır. Hız limitleri ve uyarı lev-
            haları, yolların özelliklerine göre belirlenir. Viraj için
            belirlenen hız limitleri, aracın çembersel hareketini
            güvenli bir şekilde sürdürmesine yardımcı olur.

            Trafik  uyarı  levhasında  belirtilen  hızdan  çok  daha                                              37
            yüksek bir hızla ve kontrolsüz olarak viraja giren sü-
            rücüler statik sürtünme kuvvetini aşar. Tekerleklerle   Tablo 1.1.1: 2018 Yılına Ait Kaza İstatistikleri
            yol arasında oluşan statik sürtünme kuvveti aşıldı-
            ğında tekerleklerin kayması sonucu araç savrulma-
            ya uğrar. Yatay ve sürtünmeli yoldaki sürtünme kuv-  Toplam Kaza Sayısı                 428 074
            veti merkezcil kuvvettir (Şekil 1.1.16).
                                                             Ölümlü Kaza Sayısı                2 712

            Aracın virajı güvenli bir şekilde dönebilmesi için çı-  Yaralanmalı Kaza Sayısı    183 710
            kabileceği en büyük hız şu şekilde bulunur:

             Fmer =  fs                                      Maddi Hasarlı  Kaza Sayısı (*)    241 652
             Fmer = 2  fs
             F m    =  F s
              m.v
             m.v =  k.m.g                                    Ölü Sayısı (**)                   3 373
                 2
               r
               r  = k.m.g
            eşitliği düzenlendiğinde                         Yaralı Sayısı                     310 109
               v 2 max   = k.g.r                             *     Tarafların anlaşarak kendi aralarında tutanak
                                                                    tanzim ettiği maddi hasarlı trafik kaza sayıları
                                                                    dâhil edilmemiştir.
            ifadeleriyle virajlarda dönülebilecek hızın en büyük
            değeri elde edilir. Virajı güvenli bir şekilde dönebil-  **   Trafik kazası sonucunda kaza yerinde meydana
            mek  için  kütlenin  önemsiz  olduğu  sonucu  ortaya          gelen ölü sayılarını içermektedir.
            çıkar. Maksimum hıza eşit veya daha küçük hızlarla
            virajlar emniyetli bir şekilde dönülebilir.
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26