Page 5 - Fen Lisesi Fizik 9 | 3. Ünite
P. 5

ETKİNLİK KÖŞESİ


              Uygulamanın Adı: Hareketi keşfet
              Süre: 40 dk.
              Mekân: Sınıf ortamı
              Amaç: Öteleme, dönme ve titreşim hareketlerini kavramak
              Araç ve gereçler: Bozuk para, topaç, esnek en az 20 cm’lik cetvel, ip, kâğıt, kalem

              İşlem Basamakları:
              •   İpi topacın ince kısmından başlayarak düzgünce sarınız.
              •   Sarılan ipin diğer ucundan tutup, ince kısmı alta getirip, sert zemine paralel olacak şekilde geri çe-
                  kerek atınız. Olabildiğince uzun bir süre hareket etmesini sağlayınız ve topacın hareketini gözlem-
                  leyiniz.
              •   Bozuk parayı yatay olarak sıra üzerinde kaydırarak düşmeden en uzak noktada durmasını sağlayınız.
                  Bozuk paranın hareketini gözlemleyiniz.
              •   Esnek cetvelin bir ucunu bir elinizle bastırarak sıra üzerinde sabitleyiniz.
              •   Diğer elinizle cetvelin öteki ucunu düşey doğrultuda bir miktar gerdirip serbest bırakınız.
              •   Aynı işlemi cetvelin sıradaki mesafesini arttırıp azaltarak tekrarlayınız. Cetvelin hareketini gözlemle-
                  yiniz.

              Not: Topacın dönme süresi, bozuk paranın durana kadar gittiği mesafe, cetvelin hareket süresi karşılaş-
              tırılarak etkinlik yarışma formatında yapılabilir.

              Sonuçlandırma: Topaç, bozuk para ve cetvel hangi hareket çeşitlerini yapmaktadır? Açıklayınız.



                 3� 1� 2� Hareketle İlgili Kavramlar


            Hareket tek boyutlu ele alınacağından, cisimleri sayı doğrusu
            üzerinde kabul ederek bu kavramlar açıklanacaktır (Şekil 3.2).

            Konum: Cismin herhangi bir anda bulunduğu yere konum denir
            ve vektörel bir büyüklük olup X ile gösterilir. Konum için SI birimi
            olan metre (m) ya da diğer uzunluk birimleri de kullanılabilir.

            Referans noktasından başlayıp cismin bulunduğu konuma kadar
            çizilen vektöre konum vektörü denir. A cisminin ilk konumunu
            X , ikinci durumdaki konumunu X  vektörü ifade eder (Şekil 3.3).
                                           2
              1

                                                                           Şekil 3�2:  Hareketle ilgili kavramlar


                 (1. konum)                                (2. konum)
                    A                                         A

              -5    -4    -3    -2   -1     0     1     2     3     4    5  X (m)
                                                                                       MERAKLISINA
                               X 1 =4 m            X 2 =3 m                       Konum konulu simülasyon

            Şekil 3�3:  Bir cismin farklı zamanlarda bulunduğu iki farklı konum






                                                                                                            59
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10