Page 6 - Fizik 9 | 3.Ünite
P. 6
SIRA SİZDE 1
Aşağıda belirtilen hareketlerin numaralarını ilgili kutucuğa yerleştiriniz. Aynı hareket birden
fazla kutucuğa yerleştirilebilir.
1. Gitar, keman gibi telli çalgılarda ses çıkaran telin hareketi
2. Bovling topunun lobutlara doğru ilerlemesi
3. Venüs gezegeninin hareketi
4. Türksat 4-C uydusunun hareketi
5. Yüksek hızlı trenin düz raylarda ilerlemesi
6. Uçaktan atlayan paraşütçünün yere doğru inmesi
7. İlerlemekte olan araba tekerinin hareketi
8. …………........................................................................….
9. …………........................................................................….
10. …………........................................................................….
(8, 9 ve 10. örnekleri siz tamamlayınız.)
ÖTELEME HAREKETİ
DÖNME HAREKETİ
TİTREŞİM HAREKETİ
3.1.2 KONUM, ALINAN YOL, YER DEĞİŞTİRME,
SÜRAT VE HIZ
1. KONUM
Çocukların en sevdiği oyunlardan biri olan saklambaçta
ebe seçilen kişinin sayma yapacağı ve diğer oyuncuların
ebeleyeceği sabit bir yer belirlenir. Bu yer oyuncular için re-
ferans noktası kabul edilebilir. Bir cismin konumu ve yer de-
ğiştirme miktarı gibi nicelikleri tanımlamak için seçilen sabit
noktaya referans noktası denir. Saklambaçta referans nok-
tası ebe seçilen kişinin sobe yaptığı nokta olarak seçilir. Ebe
seçilen kişi saymaya başladığında bütün oyuncular bir yere
saklanırlar. Oyuncuların saklandıkları yerler referans nokta-
y sına göre bulundukları konumlarıdır. Referans noktasından
oyuncuların bulundukları yerlere çizilen vektörler de her bir
x oyuncunun başlangıcı ebeleme noktası olan referans siste-
minde konum vektörleridir (Şekil 3.1.1).
Konum vektörü, referans noktasından bir cismin bulun-
duğu noktaya olan yönlü uzaklıktır. Konum vektörünün bü-
Şekil 3.1.1: Saklambaç oyuncularının yüklüğünün SI’daki birimi metredir. Vektörel bir büyüklük olan
konumları konum x ile gösterilir.
110 HAREKET VE KUVVET HAREKET VE KUVVET