Page 6 - Fizik 9 | 3.Ünite
P. 6

SIRA SİZDE 1


                      Aşağıda belirtilen hareketlerin numaralarını ilgili kutucuğa yerleştiriniz. Aynı hareket birden
                      fazla kutucuğa yerleştirilebilir.

                        1.  Gitar, keman gibi telli çalgılarda ses çıkaran telin hareketi
                        2.  Bovling topunun lobutlara doğru ilerlemesi
                        3.  Venüs gezegeninin hareketi
                        4.  Türksat 4-C uydusunun hareketi
                        5.  Yüksek hızlı trenin düz raylarda ilerlemesi
                        6.  Uçaktan atlayan paraşütçünün yere doğru inmesi
                        7.  İlerlemekte olan araba tekerinin hareketi
                        8.  …………........................................................................….
                        9.  …………........................................................................….
                       10.  …………........................................................................….
                      (8, 9 ve 10. örnekleri siz tamamlayınız.)

                                                      ÖTELEME HAREKETİ



                                                      DÖNME HAREKETİ




                                                      TİTREŞİM HAREKETİ






                                              3.1.2 KONUM, ALINAN YOL, YER DEĞİŞTİRME,

                                                       SÜRAT VE HIZ
                                              1. KONUM

                                                        Çocukların en sevdiği oyunlardan biri olan saklambaçta
                                                     ebe  seçilen  kişinin  sayma  yapacağı  ve  diğer  oyuncuların
                                                     ebeleyeceği sabit bir yer belirlenir. Bu yer oyuncular için re-
                                                     ferans noktası kabul edilebilir. Bir cismin konumu ve yer de-
                                                     ğiştirme miktarı gibi nicelikleri tanımlamak için seçilen sabit
                                                     noktaya referans noktası denir. Saklambaçta referans nok-
                                                     tası ebe seçilen kişinin sobe yaptığı nokta olarak seçilir. Ebe
                                                     seçilen kişi saymaya başladığında bütün oyuncular bir yere
                                                     saklanırlar. Oyuncuların saklandıkları yerler referans nokta-
                           y                         sına göre bulundukları konumlarıdır. Referans noktasından
                                                     oyuncuların bulundukları yerlere çizilen vektörler de her bir
                                  x                  oyuncunun başlangıcı ebeleme noktası olan referans siste-
                                                     minde konum vektörleridir (Şekil 3.1.1).
                                                        Konum vektörü, referans noktasından bir cismin bulun-
                                                     duğu noktaya olan yönlü uzaklıktır. Konum vektörünün bü-
               Şekil 3.1.1: Saklambaç oyuncularının   yüklüğünün SI’daki birimi metredir. Vektörel bir büyüklük olan
               konumları                             konum  x  ile gösterilir.



        110    HAREKET VE KUVVET                                                                                                                                                                                   HAREKET VE KUVVET
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11