Page 116 - Girişimcilik (Tüm Kitap)
P. 116

neyin kötü, neyin doğru, neyin yanlış olduğunu belirleyen etken olarak ahlak
          kavramı karşımıza çıkar.
             Genel olarak ahlak; kişilerin, grupların doğru ve yanlışlarını yöneten ilkeler
          ve değerler bütünüdür. İş ahlakı ise iş davranışlarıyla ilgili neyin doğru, neyin
          yanlış, neyin haklı, neyin haksız olduğu hakkında inançlara dayalı ilkeler ve ku-
          rallar toplamıdır. İş ahlakı ve sosyal sorumluluk işletme davranışlarını yönlendi-
          ren çoğu kez yazılı olarak tanımlanmamış, buna karşın toplum ve ilgili meslek
          grubu tarafından genel kabul görmüş değerlere uyma zorunluluğudur. Diğer bir
          ifadeyle iş ahlakının temelini bireysel ahlak, işletme ahlakı ve sosyal ahlak oluş-
          tururken toplum, müşteriler, rakipler, hissedarlar, yasal ve siyasal çevreyi oluştu-
          ran kurumlar da iş ahlakını etkileyen dış çevre etkenleridir.
             İş ahlakına uygun davranan girişimciler, çevreye ve kişilere zarar vermesi
          muhtemel ürünler satmamalıdır. Çalışanlar, rakipler ve müşteriler hakkında asıl-
          sız söylentiler yaymamalıdır. Reklamlar ve indirimler gerçekçi olup tüketici ya-
          nıltılmamalıdır. İş ilişkisinde bulunulan kişilere yasa dışı ve hak etmediği ödeme
          yapılmamalıdır. İş yerinde genel adap ve ahlak kurallarına uyarak çalışanlara ve
          müşterilere karşı nazik davranılmalı, görgü kurallarına uygun hareket edilmelidir


             5.    DERS İÇİ ETKİNLİK


              Aşağıdaki kısa hikâyeyi okuyarak yorumlarınızı yazınız.
              Bir alışveriş merkezinde bir müşterinin 2 yaşındaki kızı susamıştı. Annesi
          raftan küçük bir su aldı ve çocuğuna içirdi. Alışverişini tamamladıktan sonra
          kasada parayı öderken kasiyer hanım “Bu suyu açmışsınız, başka su aldınız mı?
          Başka yediğiniz şeyler de var mı? Parası ödenmeden bu iş yerindeki ürünlerden
          kullanmak, yemek, içmek yasaktır. Bunu her yere yazdık, okumadınız mı?” şek-
          linde çıkıştı. Müşteri, “kızının susadığını, bu kuralın yanlış olduğunu ve mutla-
          ka değiştirilmesi gerektiğini” belirtti. Kasiyer hanımefendi işletmenin sahibini
          çağırdı ve durumu aktardı. İşletme sahibi bu kuralın yanlış olmadığını, bunun
          kontrolünün zor olduğunu ısrarla anımsattı.
              Yorumlarınız:
              ......................................................................................................................
          ..............................................................................................................................
          ..............................................................................................................................
          ..............................................................................................................................
          ..............................................................................................................................
          ..............................................................................................................................
          ..............................................................................................................................
          ..............................................................................................................................
          .............................................................................................................................
          5.



                                           114
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121