Page 116 - İşletme (Tüm Kitap)
P. 116
3.1. Pazar ve Pazarlama
Pazar; mal ve hizmetlerin satışa sunulduğu, alıcıların ve satıcıların karşılaştık-
ları, malların sahipliğinin değişiminin yapıldığı yerdir. Bir mal veya hizmetin bugünkü
tüketicileri ile gelecekte tüketici olabilecek tüm kişi, kurum ve kuruluşları kapsar.
Pazarlama; işletmelerin üretmiş olduğu ve insanların ihtiyaç duyduğu mal ve
hizmetlerin tüketicilere ulaştırılmasıdır. Günümüzde pazarlama, tüketici memnuniyeti-
ne büyük önem vermektedir. Pazarlama, bir süreç olarak ele alınıp değerlendirilmeli-
dir. Bu süreçte işletmelerin öncelikle mal ve hizmet üretme fikirlerinin ortaya çıkması,
ürünlerin geliştirilmesi, fiyatlarının belirlenmesi, piyasa tarafından kabullenilmesinin
sağlanması (tutundurma faaliyetleri) ve dağıtılması aşamalarından bahsedilebilir.
Tutundurma, işletmenin üretimini yaptığı mal ve hizmetlerin satışını artırmaya
yönelik tüm faaliyetleri ifade eder. Ürünün kaliteli ve uygun fiyatlı olması, onun ko-
layca pazarlanabileceği ve satışının yapılabileceği anlamına gelmeyebilir. Bu durumda
ürünün piyasaya tutundurulabilmesi son derece önemlidir. İşletmeler, teknolojik ge-
lişmelerden de yararlanarak ürünleri hakkında gerekli bilgileri verip tüketicileri ikna
ederek ürünlerinin satışını sürekli kılabilir. Tutundurma faaliyetleri toplumun ahlaki
değerlerine uygun olmalı, rakip firmalarla haksız rekabet oluşturmamalıdır.
İşletmeler, ürünlerini pazarlayabilmek için kampanyalar da düzenleyebilir. Sa-
tış kampanyaları, ürünlerin pazarlanmasında işletmelere birtakım avantajlar sağlamak-
tadır.
9. ETKİNLİK İLİŞKİLENDİRME
Pazar ve pazarlama
Su arıtma cihazlarının üretimini yapan bir konusu hakkında ayrın-
işletmenin pazarlama elemanı olduğunuzu varsayınız. tılı bilgileri Ekonomi ve
Satışını yaptığınız her bir ürün için primle ödüllendiri- Girişimcilik
leceğinizi biliyorsunuz. derslerinizdeki ilgili konu-
Aşağıdaki soruları arkadaşlarınızla tartışınız. lardan bulabilirsiniz.
1. Bu cihazlardan çok sayıda pazarlayabilmek için neler yaparsınız?
2. Ürünleri pazarlamak için hangi yolları seçersiniz?
3. Ürünleri pazarlayacağınız kişileri nasıl seçersiniz?
4. Ürünün tanıtımını nasıl yaparsınız?
5. Müşterileri ikna etmek için ne gibi yollara başvurursunuz?
114

