Page 144 - İşletme (Tüm Kitap)
P. 144

Bir işletmenin yeni bir ürün veya yeni bir teknoloji geliştirerek üretim maliyetlerini düşür-
          mesi bu işletmeye pazarın önemli bir payını kazandırabilir.
                 Günümüzde işletmeler, AR-GE’nin önemini bildikleri için AR-GE harcamalarına
          bütçelerinden büyük paylar ayırma gayretindedir. Geliştirilen yeni ürün ve teknolojiler, iş-
          letmelere daha büyük miktarlarda para kazandırdığı için AR-GE çalışmalarına önem verilir.
                 Türkiye’de de son yıllarda AR-GE’ ye daha fazla önem verilmeye başlanmıştır.
          Ancak yine de dünyada bazı ülkelerin AR-GE çalışmaları için gayrisafi millî hasıladan
          ayırdıkları paya nazaran Türkiye’de AR-GE’ye ayrılan pay yeterli değildir. Türkiye, geli-
          şen dünyada rekabet edebilmek için yeni gelişmeleri takip etmelidir.
                 OECD 2015 verilerine göre bazı ülkelerin gayrisafi millî hasıladan AR-GE’ye
          ayırdıkları pay aşağıdaki gibidir:


                                                 GAYRİSAFİ MİLLÎ
                              ÜLKELER          HASILADAN AR-GE’YE
                                                 AYIRDIKLARI PAY
                        GÜNEY KORE                   % 4,23
                        JAPONYA                      % 3,49
                        ALMANYA                      % 2,87
                        ABD                          % 2,81
                        ÇİN                          % 2,07
                        ÇEK C.                       % 1,95
                        İTALYA                       % 1,25
                        TÜRKİYE                      % 1,02



                 Her geçen gün yeni özellikleri olan ürünler piyasaya sürülmektedir. Televizyon-
          lar siyah beyaz iken önce renkli hâle geldi sonra uzaktan kumanda kullanılmaya başlandı.
          Daha sonra LCD ve plazmalar ortaya çıktı. Günümüzde ise LED sistemli televizyonlar
          üretilmekte ve satışa sunulmaktadır. Aynı zamanda merdaneli çamaşır makineleri, yerini
          tam otomatik makinelere bıraktı. Gelişim ve değişim hâlâ devam etmektedir. Gelişen ve
          değişen şartlar, çeşitlenen ihtiyaçlar dolayısıyla şirketlerin sürekli olarak ürünlerini yeni-
          lemeleri ve geliştirmeleri iş piyasasında tutunabilmeleri için büyük bir önem taşımaktadır.
          İşte bu noktada devreye AR-GE çalışmaları girmektedir. Günümüz işletmeleri, hızlı bir
          değişim ve gelişim içindeki global dünyada tüketicilerin sürekli değişen ihtiyaçlarına ce-
          vap vermek, yeni pazarlar açmak, kaliteyi artırmak, ürünlerini çeşitlendirmek ve benzer
          alanda faaliyet gösteren diğer şirketlerle rekabet edebilmek için kendilerini geliştirmek
          zorundadır.


                                           142
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149