Page 142 - İşletme (Tüm Kitap)
P. 142
5.5. Gelişen ve Değişen Şartlara Göre Hizmet İçi Eğitim
İşe yeni başlarken oryantasyon eğitimine alınan personel, işletmede çalıştığı
süre boyunca gelişen ve değişen yeni şartlara ve teknolojilere uyum sağlayabilmelidir.
Bilim ve teknolojideki gelişmeler, her meslek grubundaki personelin yeni bilgi ve
teknolojileri öğrenmesini ve bu konularda kendilerini yetiştirmelerini zorunlu kılmak-
tadır. Bu amaçla personel, çalıştığı işletme tarafından düzenlenen kurslara katılarak
bu kurslarda aldığı eğitimle bilgi ve becerisini gelişen ve değişen şartlara uygun hâle
getirir.
Bilginin ve teknolojinin hızla değiştiği çağımızda yöneticiler, çalışanlarının
en yeni bilgilere sahip olmalarını isterler. Kendilerinden beklenen performansı tam
olarak sergileyemeyen personelin eksikliklerinin giderilmesi gerekmektedir. İşletme-
ler, bu eksiklikleri giderebilmek için personelini hizmet içi eğitimden geçirir.
İşletme, çalışanların hizmet içi eğitime ihtiyacı olup olmadığını aşağıdaki
yöntemlerle tespit edebilir.
• Anketler düzenleyebilir.
• Bazı testler uygulayabilir.
• Çalışanları gözlemleyebilir.
• Çalışanların verimliliklerini denetleyebilir.
• Zaman zaman çalışanlarıyla bir araya gelip kar- Görsel: 5.15
şılıklı paylaşımlarda bulunabilir.
• Belli dönemler itibarıyla çalışanlarla ilgili raporlar düzenleyebilir.
• Performans değerlendirme sonuçlarına bakabilir.
Hizmet içi eğitimin amacı, değişen ve gelişen şartlara göre ortaya çıkan
hususların işletmenin her kademesindeki personele aktarılması, personelin haberdar
edilmesidir. Hizmet içi eğitim faaliyetlerinin temel özelliği, mesleki bir amaca yönelik
olmasıdır. Hizmet içi eğitim, bireye belli bir meslek ve hizmet bilgisi kazandırmaya
yönelik faaliyetlerdir. Hızla değişen toplum ve meslek dallarının koşullarını evvelce
görmüş oldukları öğrenim ile yerine getirmekte zorluk çeken personelin hizmet içinde
yetiştirilmesi zorunluluğu gün geçtikçe artmaktadır.
Teknoloji gelişimi ve hızla artan bilgi birikimi, bu teknoloji ve bilgiyi kul-
lanıp yönlendirebilecek, ileriye dönük tahminler yapabilecek eğitilmiş insan gücü-
ne olan ihtiyacı da beraberinde getirmektedir. Diğer taraftan eğitimini tamamlayan
yetişmiş bir insan, her yıl teorik bilgisinin bir kısmını yitirmektedir. Teorik bilgisini
çağa uydurmak için çalışanlar, zamanlarını bilgi yenilemeye ayırmalıdır. Bu yola baş-
vurmayan personel, zamanla tüm gelişmelerin gerisinde kalacaktır. Gelişen şartlara
ayak uydurmak, çağdaş toplumların gerisinde kalmamak ve mevcut nitelikli personeli
geleceğin atıl iş gücüne dönüştürmemek için sürekli eğitim kaçınılmaz olmaktadır.
140