Page 33 - İşletme (Tüm Kitap)
P. 33

Tüketim terimi, sözcük olarak yok etme, tahrip etme anlamı taşır. Ancak tü-
               ketilen malların yıpranması veya tahrip olması bütün mallar için söz konusu değildir.
               Yiyecekler, faydalanıldığı anda ortadan kaybolur. Başka bir deyişle tahrip edilmiş olur.
               Giyeceklerin tahrip olma veya ortadan kalkma süresi daha uzundur. Otomobil, buzdolabı
               veya mesken gibi dayanıklı mallar, uzun süre kullanılsa da varlığını ve faydalı olma özel-
               liğini korumaya devam eder. Bir tablo veya bir musiki eseri ise uzun zaman kullanıldığı
               hâlde değerinden bir şey kaybetmez hatta kıymet dahi kazanabilir. Bütün bunları dikkate
               alarak tüketim; iktisadi mal ve hizmetlerin, insanlar tarafından ihtiyaçlarını karşılayacak
               şekilde kullanılması veya yararlanılması olarak tanımlanır.






                                               TÜKETİM





                                              Görsel: 1.16

                      İnsan ihtiyaçlarının doğrudan giderilmesinde kullanılan mallar, tüketim malları
               adını almaktadır. Tüketimi gerçekleştiren kişi ve kuruluşlara da tüketici denir. Tüketim
               malları, insanların ihtiyaçlarını doğrudan tatmin etmeleri itibarıyla yatırım mallarından
               farklıdır. Aileler tarafından kullanılan kömür, elektrik, doğal gaz tüketim olarak kabul
               edilirken fabrikalarda ya da iş yerlerinde kullanılan kömür, elektrik, doğal gaz tüketimi
               üretimin bir parçasıdır.
                      Tüketim, sadece fertler ve aileler tarafından gerçekleştirilen harcamalar değildir.
               Bazı mal ve hizmetler devlet tarafından sağlanır. Parklar, emniyet, itfaiye, eğitim ve sağ-
               lık hizmetleri bunlardan bazılarıdır.
                      İşletmeler açısından tüketim konusunda önemli olan, tüketicilerin bir mal ya da
               hizmeti hangi nedenlerle istediği ya da istemediğini; bir mala olan talebini başka bir mala
               hangi nedenlerle kaydırdığını açığa kavuşturmaktır. İşletmeler, çeşitli pazar koşullarında
               tüketicilerin mal ve hizmetleri satın alma güdülerini kestirmek ve işletmelerini buna göre
               yönlendirmek  çabasındadır. Tüketicilerin  davranışlarını  etkileyen  algılama,  güdüleme,
               öğrenme, tutum ve kişilik gibi iç güçler ile toplumsal sınıflar, aile ve kültür gibi toplumsal
               etkenleri de değerlendirmek gerekir. Tüketicilerin davranışları, tüketimi doğrudan etkile-
               mektedir.







                                                  31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38