Page 36 - İşletme (Tüm Kitap)
P. 36
14. ETKİNLİK
Aşağıda verilen kavramları mal ve hizmet olarak işaretleyiniz.
Kavramlar Mal Hizmet
Otomobil
Otellerde konaklama
Cep telefonu
İş yeri sigortası
Ulaşım
Tansiyon ölçüm cihazı
Fotoğraf makinesi
Eğitim
Fotokopi makinesi
Avukatlık
10. FAYDA
KONUYA BAŞLARKEN
• İhtiyaçlarımızı karşılayan mal veya hizmetler, bize fizyolojik ve psikolojik fay-
dalar sağlar. Psikolojik fayda sağlayan mal ve hizmetlere örnek veriniz.
• Mal veya hizmetlerin faydasının zaman, kişi, tüketilen mal ve hizmetin mikta-
rına göre nasıl değişiklik gösterebileceğini tartışınız.
Tüketici tercihinin temelini oluşturan unsurlardan biri, ilgili mal ve hizmetten
beklenilen faydadır. Fayda, mal ve hizmetlerin insan ihtiyaçlarını giderme özelliği ola-
rak tanımlanabilir. Bir mal veya hizmetle ilgili fayda beklentisi, o mal veya hizmete olan
ihtiyacı belirlemektedir.
Tüketiciler açısından bir malın faydası ne kadar çok ise o mala olan ihtiyacın
şiddeti de o kadar büyük olacaktır.
Fayda, ihtiyaçları karşılama özelliği ve kişilerin ihtiyaçlarının farklılığı nedeniy-
le öznel bir kavramdır. Mal ve hizmetlerin faydası kişiden kişiye değişir. Örneğin tarlasını
ekip biçen bir çiftçi için traktör faydalı iken başka birinin günlük yaşamında ulaşımda
kullanmak için traktör alması ve bundan fayda sağlaması beklenemez.
Fayda, mal ve hizmetin miktarı ile de ilgilidir. İnsanlar için hayati önem taşı-
yan suyun bile fazla olması hâlinde faydasının azaldığı görülür. Örneğin kâğıt ve kalem
faydalı olduğu hâlde bol miktarda bulunduğu için değeri düşüktür. Buna karşın elmas ve
yakutun insanlara faydası az iken miktarı kıt olduğu için değeri yüksektir.
34

