Page 35 - İşletme (Tüm Kitap)
P. 35

Malları farklı şekillerde sınıflandırmak mümkündür. Aşağıdaki Şekil 1.2’de bu sı-
               nıflandırmalardan bir kısmı verilmiştir.




                                       MAL VE ÇEŞİTLERİ




                    Ekonomik Olmayan Mallar                  Ekonomik Mallar
                         (Serbest Mallar)
                 Üretimi için çaba harcanmayan ve do-  Üretimi için emek harcanan mallardır.
                 ğada hazır bulunan mallardır. Soludu-   Ev, buzdolabı, gazete, sandalye gibi.
                    ğumuz hava, yağmur suyu gibi.




                         Tüketim Malları                     Dayanıklı Mallar
                                                        Uzun süreli kullanımla tüketilen
                 İhtiyaçları doğrudan doğruya gideren   mallardır. Çamaşır makinesi, sandalye
                   mallardır. Süt, şeker, sıvı yağ gibi.           gibi.




                          Üretim Malları                     Dayanıksız Mallar

                  Başka bir malın üretimi için gerekli   Bir kez ya da kısa süreli kullanım
                    olan mallardır. Pasta yapımında      sonucunda tüketilen mallardır.
                         kullanılan süt gibi.               Gıda maddeleri gibi.




                          İkame Mallar                      Tamamlayıcı Mallar
                   Birbirinin yerine kullanılabilecek   Kullanım alanları birbirine bağlı olan
                                                      mallardır. Bilgisayar ve mouse (fare)
                    mallardır. Pirinç ve bulgur gibi.              gibi.

                                          Şekil 1.3: Mal ve çeşitleri

                       Mal ve hizmetlerin, üretim ve tüketim aşamalarında belirgin farklılıklar vardır.
                       Mallar somuttur, elle tutulabilir. Televizyon, çanta, meyve, masa gibi ürünler
               somut ve elle tutulabilirken bilgisayarın işleyişini sağlayan yazılım programları soyuttur.
                       Hizmetlerde tüketim ertelenemez. Hizmetler üretildiği anda depolanmadan tü-
               ketilir. Hizmetler üretildikleri yerde tüketildikleri için hizmeti sunan ile tüketen arasında
               bire bir ilişki daha yüksektir. Otellerde sunulan konaklama, hastanelerde sunulan sağlık
               ve okullarda sunulan eğitim hizmetleri bu duruma örnek gösterilebilir.





                                                  33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40