Page 374 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 374
TARİH 10 CEVAP ANAHTARLARI
Kavram Öğretimi
2. Yönerge:
Çalışma No.: 20
DOĞRU YANLIŞ
Kudüs üç semavi din için de kutsal bir şehir olarak kabul D
edilir.
Haçlı Seferleri, ismini seferlere katılan askerlerin elbise ve D
silahlarında bulunan haç işaretinden almıştır.
Sekiz Haçlı Seferi’nin tamamı Anadolu üzerinden yapıl- Y
mıştır.
Haçlı Seferleri sonunda Avrupa’da feodalite rejimi güçlen-
miştir. Y
Barut, pusula, matbaa gibi buluşların Avrupa’ya taşınması D
modern Avrupa’nın doğuşuna zemin hazırlamıştır.
Haçlı Seferleri sonunda Avrupa’da din adamlarına olan Y
güven artmıştır.
Akdeniz limanlarının önemi azalmıştır. Y
Türklerin İslam dünyasındaki itibarı zayıflamıştır. Y
Çalışma No.: 21
İkinci Haçlı Seferi’nde İstanbul’a gelen Haçlılar şehri yağma-
1. Türkiye adı, siyasi olarak Türklerin hâkim oldukları layarak bir Latin İmparatorluğu kurmuştur. D
coğrafyayı ifade etmek amacıyla kullanılan bir addır.
Türklerin tarih boyunca sahip olduğu farlı coğrafyalar bu adla Selahaddin Eyyubi Hıttin Savaşı’nda Haçlıları mağlup D
isimlendirilmiştir. ederek Kudüs’ü geri almıştır.
2. I. Göktürk Devleti zamanında Orta Asya için kullanılan
Türkiye adı, IX. Ve X. yüzyıllarda Orta Avrupa ve Kafkaslar
için kullanılmıştır. XII. Yüzyıldan itibaren Anadolu için Çalışma No.: 23
de kullanılan Türkiye adı XIII. yüzyılda Suriye ve Mısır
için de kullanılmıştır. Türkiye adının bu coğrafyalar için 1. Hristiyanlıkta büyük önem taşıyan dinî bir figür olan Haç, Hz.
farklı tarihlerde kullanılmasının nedeni Türklerin buralarda İsa’nın çarmıha gerilerek idam edilişini sembolize eden bir
hâkimiyet kurmalarıdır. figürdür. Haçlı ifadesi ise XI. yüzyıl ile XII. yüzyıl arasında
3. Milliyetçilik akımının etkisiyle Osmanlı coğrafyasında Batılı Hristiyanlarca kutsal yerleri Müslümanların elinden
Türk milliyetçiliğinin doğması Türkiye ifadesinin tekrar almayı amaçlayan seferlere katılanları ifade eden üzerinde haç
kullanılmasında etkili olmuştur. Yine bu dönemde figürü taşıyan askerler için kullanılan bir ifadedir.
İngilizceden ve Fransızcadan yapılan tercümelerde Anadolu
Türkiye olarak adlandırılmaktaydı. Ayrıca Batıcılık, 2. Kudüs Dünyanın en yaygın dinleri olan İslam, Yahudilik ve
Osmanlıcılık ve İslamcılık gibi fikir akımlarının etkisini Hristiyanlık için önemli manevi değere sahiptir. Hristiyanlar
yitirmesiyle Turancılık ve Türkçülük gibi fikriyatların ivme için Kudüs’ün kutsallığı, İncil’e göre İsa’nın bu şehirde
kazanması Türkiye adının tekrar kullanılmasında etkili çarmıha gerilmesinden ve 300 yıl sonra Azize Helena’nın
olmuştur. İsa’nın hayatındaki hac noktalarını belirlemesinden
gelmektedir. Bu duruma binaen Kudüs Haçlı seferlerine
katılımı artırmak amacıyla dini bir motif olarak kullanılmıştır.
Çalışma No.: 22 3. Haçlı seferlerinin sonunda Avrupa, barut, pusula ve matbaa
gibi gelişmelerin yanı sıra diğer bilimsel gelişmelerle de
tanışmıştır. Bizans’ın bilimsel eserleri Avrupa’ya taşınmıştır.
1. Yönerge:
Tüm bu gelişmeler Rönesans’a zemin hazırlamıştır. Bu
gelişmeler ilerleyen süreçte Reform ve akabinde Avrupa’nın
SEBEP KAVRAM SONUÇ KAVRAM
aydınlanmasında etkili olacaktır.
Kutsal kabul edilen Kudüs’ü Dinî Avrupa’daki burjuva sınıfı- Ekonomik
Müslümanlardan almak nın zenginleşmesi
Derebeyliklerin zayıflayıp Çalışma No.: 24
Feodalitenin etkisiyle halkın Ekonomik merkezî krallıkların Siyasi
yoksul düşmesi
güçlenmesi 1. Hem Yahudilik hem Hrıstiyanlık hemde İslamiyet’in bu
Doğudan gelen ticaret coğrafyada ortaya çıkması ve her üç din içinde kutsal kabul
yollarının Ekonomik Skolastik düşüncenin Dinî edilen Mescid-i Aksa, Ağlama Duvarı ve Kutsal Kabir Kili-
Türklerin elinde olması zayıflaması sesi gibi mekânların Kudüs şehrinde olması sebebiyle kutsal
Bizans’ın Türklere karşı Siyasi Türklerin İslam dünyasın- Siyasi olarak kabul edilmektedir.
yardım talebi daki itibarının artması
2. Papalığın ekonomik sıkıntılar altında ezilmiş ve dinî heyecan
Türklerin Anadolu, Suriye,
Filistin Siyasi Doğu-Batı ticaretinin Ekonomik içinde çalkalanan halk kitlelerinin cennete, dünya nimet-
bölgelerinden uzaklaştırıl- gelişmesi lerine, toprağa, zenginliğe, refaha ve mutluluğa kavuşma
mak istenmesi arzuları. Ayrıca Papalığın dünya devleti kurma arzusu.
Papalığın otoritesini artır- Papa ve kilisenin otoritesi- 3. Avrupa halkının fakirlik içinde yaşarken doğunun zengin-
mak isteği Dinî nin sarsılması Dinî
likleri ile ilgili hikâyeler duyması, halkın sosyal tabakalara
ayrılması ve bu tabakalar arasında büyük uçurumun olması,
büyük devletler olmadığı için ciddi güvenlik sorunlarının
yaşanması.
246